Az ENSZ statisztikái szerint a veszélyes áruk a világ teljes rakományforgalmának körülbelül 50%-át teszik ki. Számos iparág számára stratégiai jelentőségű a veszélyes áruk közúti, vasúti, légi és tengeri szállításának megfelelő szervezése. Általános szabály, hogy a vegyipari, petrolkémiai, gyógyszeripari és bányászatban tevékenykedő vállalatok küldik és fogadják legnagyobb valószínűséggel a veszélyes árukat. E vállalkozások összetett együttműködése és az új gazdasági kapcsolatok kialakítása ezekben az ágazatokban kulcsszerepet játszanak a gazdaság fenntartható növekedésének biztosításában. Az AsstrA segíti ügyfeleit a veszélyes rakományszállítás előnyeinek kiaknázásában a nemzetközi szállítás minden formáján keresztül, a logisztikai folyamatok optimalizálásában és új piacokra történő belépésükben a FÁK-ban, Nyugat-Európában és Ázsiában. Szakembereink optimális szállítási útvonalakat dolgoznak ki, figyelembe véve a rakomány tulajdonságait, valamint biztosítják a törvényi, műszaki és egészségügyi előírások betartását. A megbízható szállítási szolgáltatókkal folytatott együttműködésünknek köszönhetően rugalmas árpolitikát kínálunk és magas szintű szolgáltatást nyújtunk.
TOVÁBBI INFORMÁCIÓK
-
A veszélyes áruk szállításának szabályai szűk értelemben jogi és műszaki dokumentumok rendszerét jelentik, amelyeket az egyes államok felhatalmazott szervei, regionális szövetségek, valamint általános és konkrét feladatokat ellátó nemzetközi szervezetek fogadtak el. A szabályozási források összetettsége és sokfélesége jelentősen megnehezíti a veszélyes áruk nemzetközi szállítását, mivel az egyes államok vonatkozó osztályozása és jogi eljárásai eltérhetnek egymástól. A veszélyes áruk légi szállítására vonatkozó szabályok és eljárások egységesítése számos nemzetközi szabályozási egyezmény és repülési kezdeményezés tárgyát képezi. A légi közlekedési szabályok egységesítését és osztályozását elsősorban a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) felügyeli. Az ICAO részletes műszaki utasításokat készített a veszélyes áruk biztonságos légi szállítására. Ezek az utasítások a veszélyes áruknak egy egységes, közös osztályozási rendszerét használják, és a veszélyes rakományt a veszély jellegétől függően kilenc anyagkategória (osztály) szerint határozzák meg. A kategóriákra példaként említhetők a következők: gyúlékony, mérgező, robbanásveszélyes, maró és radioaktív. Egyes osztályok részletesebb alosztályokat tartalmaznak, mint például a 6. osztály, amelyet a 6.1 alosztályra (mérgező anyagok) és a 6.2 alosztályra (fertőző anyagok) osztanak fel. A műszaki utasítások szigorú részletességgel határozzák meg a termékek jelölésére, csomagolására, rögzítésére, átrakodására és kézbesítésére vonatkozó szabályokat, valamint a légiközlekedés biztonságát szolgáló különös intézkedéseket és a repülőgépek személyzetére vonatkozó követelményeket, egyebek mellett. Szigorú tilalom vonatkozik bizonyos anyagok légi szállítására. Az ICAO tiltja bizonyos maró, mérgező és radioaktív anyagok szállítását a fedélzeten. A veszélyes áruk nemzetközi közúti szállításának egységesítése érdekében az ENSZ vállalta egy külön nemzetközi megállapodás kidolgozását. E kezdeményezés eredményeként létrejött az ADR megállapodás a veszélyes anyagok közúti szállításáról. Az ADR megállapodás az egyik legszélesebb körben elismert szabályozási forrás a teherszállítás területén. Nem csak az EU-ban, hanem Azerbajdzsánban, Kazahsztánban, Marokkóban is figyelembe veszik. Az ADR megállapodás szintúgy bevezeti a veszélyes áruk egységes osztályozását, hasonló módon ahogyan azt a légi szállításnál elfogadták. E rendszernek megfelelően szintén kilenc anyagkategóriát (osztályt) azonosítanak a veszély forrása szerint. Minden osztálynak megvannak a saját fizikai és kémiai tulajdonságai. E tulajdonságoktól függően az ADR megállapodás meghatározza az ADR közúti szállítások szükséges feltételeit és szabályait.
A veszélyes anyagok tengeri szállításának alapvető szabályait egy 1974-es egyetemes nemzetközi egyezmény határozta meg. A veszélyes áruk tengeri szállításának részletes szabályait a Nemzetközi Tengerészeti Szervezet (IMO) dolgozta ki, és a szervezet számos speciális rendelkezésében került lefektetésre. Az IMO által kidolgozott, a tengeri veszélyes árukról szóló nemzetközi kódex tartalmazza a „veszélyes áruk” fogalmának meghatározását is, és a veszély jellege szerint a veszélyes anyagok kilenc osztályát írja le. A tengeri veszélyes áruk kódexe egy átfogó jogi aktus, amely egyértelmű eljárásokat állapít meg a veszélyes anyagok szállítására. Az IMO-kódex figyelembe veszi egyes anyagok tengeri szállító hajókra, azok személyzetére és egyéb szállított árukra jelentett veszélyeit, valamint a környezet és a tengeri ökológia szennyezésének kockázatát is.
A veszélyes áruk vasúti szállítását a Nemzetközi Vasúti Fuvarozási Egyezmény (COTIF), valamint a közvetlen vasúti árufuvarozásról szóló megállapodás és eljárási utasítások (SMGS) mellékletei, illetve a FÁK-országokban elfogadott regionális jogszabályok szabályozzák. Szerkezetileg a veszélyes anyagok vasúti teherfuvarozására vonatkozó szabályok hasonlóak a más szállítási módokon történő veszélyes rakomány-szállítások szabályaihoz. A vasúti szállítás területén elfogadott vonatkozó dokumentumok tartalmazzák különösen a veszélyes anyagok egységes osztályozási rendszerét, a csomagolásra, a jelölések feltüntetésére és a vasúti szállításban részt vevő személyzetre vonatkozó követelmények mellett. A veszélyes anyagok vasúti szállításának fontos feltétele, hogy az a lakóépületektől megfelelő távolságban történjen.
A veszélyes áruk szállítását mind nemzetközi, mind nemzeti jogi eszközök szabályozzák. A veszélyes áruk légi és vízi szállításával kapcsolatban a speciális levegő- és vízkódex kiegészíti az állami jogszabályokat, szűkebb hatállyal.
A fenti szabályok több kategóriára oszthatók: fuvarozókra vonatkozó szabályok; járművek és konténerek előkészítésének és felszerelésének szabályai; a veszélyes anyagok szállításának szabályai veszélyességi osztályok szerint; a be- és kirakodás végrehajtásának szabályai a veszélyességi osztálytól és a szállítási módtól függően; a jelölésre és a címkézésre vonatkozó szabályok; a veszélyes anyagok csomagolására vonatkozó szabályok; és a dokumentáció szabályai. Az AsstrA gondosan figyeli a veszélyes áruk szállításának hazai és nemzetközi szabályozásában bekövetkező változásokat, valamint biztonságos és gyors szállítást biztosít az egyes anyagok tulajdonságai alapján.
-
A közúti és más szállítási módok szerinti veszélyes rakományszállítás követelményei az adott anyag veszélyességi osztályától függnek, és tartalmazzák az egyes csomagolások (oszthatatlan vagy egyesített, valamint megbízható vagy nagyon megbízható) használatára, az áruk azonosítására és azok címkézésére vonatkozó követelményeket, valamint a be- és kirakodás szabályait. A veszélyes anyagok szállításának szabályait megállapító jogszabályok tartalmazzák azon eljárások és dokumentumok listáját, amelyek végrehajtása és elkészítése szükségszerűen megelőzi a szállítási folyamatot.
A veszélyes áruk ADR szerinti közúti szállításához szükséges dokumentumok listája a következőket tartalmazza:
- igazolás (engedély) veszélyes áruk nemzetközi forgalomban történő szállítására;
- a fentiekhez hasonló engedély veszélyes áruk közúti szállítására, ha a mozgás szövetségi autópályákon zajlik, és néhány más esetben;
- fuvarlevél a megfelelő adatok feltüntetésével, úgymint a rakomány megnevezése, azonosító száma, veszélyességi osztálya, stb;
- egyéb dokumentumok.
A veszélyes áruk légi szállítására vonatkozó dokumentumcsomag a következőket tartalmazza:
- tanúsítvány (engedély) a veszélyes áruk légi szállítás céljából történő átvételére és feldolgozására;
- veszélyes áruk vámáru-nyilatkozata;
- légi fuvarlevél a megfelelő adatok feltüntetésével, úgymint a rakomány megnevezése, azonosító száma, veszélyességi osztálya, stb.;
- egyéb dokumentumok.
The list of documents for the transportation of dangerous goods by sea includes the following:
- a certificate (license) for ADR cargo transportation by inland waters and sea;
- a certificate (license) for loading / unloading hazardous substances and materials for inland water and sea transport;
- bill of lading with appropriate indications of name, identification number, cargo hazard class, etc.;
- other documents.
A veszélyes áruk tengeri szállítására vonatkozó okmányok listája a következőket tartalmazza:
- igazolás (engedély) az áruk belvízi és tengeri szállításával kapcsolatos tevékenységek elvégzéséhez;
- igazolás (engedély) a veszélyes anyagok be- és kirakodásához a belvízi és tengeri szállításhoz;
- tengeri fuvarlevél a megfelelő jelölésekkel, úgymint a rakomány megnevezése, azonosító száma, veszélyességi osztálya, stb.;
- egyéb dokumentumok.
A veszélyes áruk szállításának fő követelménye a speciális járművek és konténerek használata. Az AsstrA olyan nemzetközi légitársaságokkal és szállítási partnerekkel működik együtt, akik nagy tapasztalattal és képesítéssel rendelkeznek a veszélyes áruk szállítása terén. Cégünk saját járműparkja fel van szerelve veszélyes áruk közúti szállítására. Munkatársaink képzett, tapasztalt szakemberekből állnak, akik képzésben részesültek a veszélyes anyagokkal való munkához. Alvállalkozóink olyan megbízható fuvarozó társaságok, amelyek rendelkeznek minden szükséges engedéllyel és tanúsítvánnyal.
Az AsstrA sikeresen megfelelt az Európai Vegyipari Tanács (CEFIC) Biztonsági és Minőségértékelés a Fenntarthatóságért (SQAS – Safety & Quality Assessment for Sustainability) tanúsításán, amely igazolja a biztonsági előírások, a munkaügyi és a környezetvédelmi jogszabályok betartását, valamint a veszélyes vegyi anyagok szállításának magas szintű minőségirányítását.
Cégünk biztonságos, innovatív és hatékony szolgáltatásokat nyújt a veszélyes áruk szállításához, a nemzetközi joggal összhangban. Az AsstrA teljes körű szolgáltatást nyújt a 2., 3., 4.1, 4.3, 5.1, 5.2, 6.1, 6.2, 8. és 9. veszélyességi osztályba és alosztályba tartozó anyagok szállításához. Mivel a veszélyes áruk szállítása magas kockázattal párosul, az AsstrA rakománybiztosítást is nyújt. Ezen felül az AsstrA szállítási felelősséggel is rendelkezik, mely biztosítási eseményenként 3 000 000 euróig nyújt fedezetet. A biztosítási fedezetet megbízható Partnerünk, a Zurich Insurance Company Ltd (Svájc) nyújtja.