Reflektorfényben a Kaszpi-tengeri nemzetközi szállítási útvonal
Az elmúlt két év instabil kelet-európai és közel-keleti geopolitikai helyzetével összefüggő eseményei nyomán az Ázsia és Európa közötti alternatív árufuvarozási útvonalak iránti igény rendkívül sürgetővé vált a piaci pozícióik megőrzésére törekvő logisztikai vállalatok számára.
A Kínát, Kazahsztánt, Azerbajdzsánt, Grúziát, Törökországot és Európát összekötő Kaszpi-tengeri nemzetközi szállítási útvonalon (Trans-Caspian International Transport Route – TITR) a teherforgalom jelentős növekedést mutat. A kazah vasúttársaság közzétette, hogy 2023 első felében az ezen az útvonalon szállított áruk mennyisége elérte az 1,3 millió tonnát, ami elképesztő, 77,2%-os növekedés 2022 azonos időszakához képest. A kazah média szerint 2023 első három negyedévében összesen 2 millió tonna árut szállítottak a TITR-en, ami 88%-os növekedést jelent 2022 megfelelő időszakához képest.
Az EU támogatja és előmozdítja a TITR-beruházásokat
2023 júniusában az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) az Európai Bizottság által finanszírozott tanulmányt készített a fenntartható szállítási kapcsolatok fejlesztésének és az ehhez szükséges beruházások módjairól Kazahsztánban, Kirgizisztánban, Tádzsikisztánban, Türkmenisztánban és Üzbegisztánban. Az EU Global Gateway stratégiájának részét képező tanulmány 33 infrastrukturális beruházást és hét puha összeköttetési intézkedést javasolt, például egy folyosókezelő intézmény létrehozását, a szállítási dokumentumok digitalizálását és a díjszabás összehangolását. Ezek az intézkedések növelnék a közép-ázsiai szállítási kapcsolatok hatékonyságát és vonzerejét.
Az AsstrA ügyfélközpontú megközelítése: Szállítási megoldások a Kaszpi-tengeri útvonalon
Az AsstrA-Associated Traffic AG azt is megfigyelte, hogy az ügyfeleknek egyre nagyobb szükségük van a hagyományos útvonalak alternatíváira. A Transz-Kaszpi útvonal e tekintetben különösen érdekes az Európából Közép-Ázsiába irányuló szállítások esetében. Így a vállalat szakértői egy olyan projektet valósítottak meg, amelynek keretében Finnországból Kazahsztánba szállítottak rakományt. Az útvonalat Törökországon, majd a Kaukázuson keresztül építették ki, Helsinkiből Tallinnba, valamint Bakuból Aktauba kompátkeléseket is tartalmazott, és végül 8500 km-t ölelt fel. Az AsstrA kiterjedt irodahálózatának és megbízható partnereinek köszönhetően a rakomány a lehető leggyorsabban eljutott végső rendeltetési helyére.
„Az ügyfél igényeire reagálva egy Finnországból Kazahsztánba vezető olyan útvonalat alakítottunk ki, amely figyelembe veszi az orosz területen áthaladó tranzitot kizáró szankciós korlátozásokat. Hálás vagyok az AsstrA törökországi kollégáinak, akik felelősek ennek az útvonalnak a létrehozásáért és üzemeltetéséért, biztosítva az ügyfelek elégedettségét és a működés sikerét” – mondta Risto Eskelinen, az AsstrA IPL Finnországért felelős részlegének vezetője.
Author: Eliza Dzikowska.