Tobias Sopalla
Christian Feddersen
A Vörös-tengeren kibontakozó események súlyos hatást gyakorolnak a globális ellátási láncokra. A helyzet, amely az elmúlt három hónapban eszkalálódott, fokozott kihívásokat és fennakadásokat okoz a térség tengeri útvonalain.
Az egyre súlyosbodó helyzetben a Vörös-tengeren tevékenykedő tengerészek fokozott veszélynek vannak kitéve. A húti mozgalom agresszív politikája, amely különösen az Izraelbe tartó vagy az izraeli akciókhoz kapcsolódó hajókat veszi célba, arra kényszerítette a kereskedelmi hajókat, hogy Afrika legdélebbi pontja felé kerüljenek. Ez az elterelés hozzávetőlegesen 10 nappal meghosszabbítja az Ázsiából Európába tartó tipikus utat, ami átformálja a konténerszállítási piac dinamikáját.
Az események jelentős változást idéztek elő az ipar dinamikájában, és a formálódó igények kielégítéséhez kapacitásbővítésre van szükség. Különösen az Ázsiából Európába irányuló forgalomban legalább két, de egyes esetekben három hajóra van szükség a heti járatok fenntartásához a Jóreménység fokának megkerülésével.
Az e kihívások kezelésére tett erőfeszítések ellenére a Vörös-tengeren való biztonságos áthaladás továbbra is reménytelennek tűnik, így a konténerszállító hajóknak a belátható jövőben a hosszabb útvonalakat kell fenntartaniuk. Ez a meghosszabbított útvonal hatékonyan kezeli a kereskedelmi válságot, és egyfajta stabilitást biztosít egy bizonytalan környezetben.
„Októberben az Ázsia-Európa viszonylatban fennálló fuvardíjak 1000 dollár/FEU körül alakultak. Mostanra 4000 dollár körül állapodtak meg, enyhítve a kereskedelemben tapasztalható bizonytalanságot. Míg a logisztikai költségek növekedése hatással lehet az alacsonyabb árú, kisebb árréssel rendelkező termékekre, a magasabb árkategóriájú áruk jobban el tudják viselni ezeket a többletköltségeket” – mondta Tobias Sopalla, az AsstrA-Associated Traffic AG óceánlogisztikai operatív igazgatója.
A helyzet kiszámíthatatlan alakulása miatt a globális és tengeri ellátási láncok biztonsága a legfőbb szempont.
„Az ellátási lánc várható zavaraira tekintettel a logisztikai cégeket arra kérik, hogy proaktívan alkalmazzanak ellenálló stratégiákat. E létfontosságú intézkedések célja, hogy megerősítsék a vállalkozásokat az esetleges zavarokkal szemben, és biztosítsák mind a globális, mind a tengeri ellátási láncok zavartalan működését. E stratégiák kulcsfontosságú elemei közé tartozik a láthatóság fokozása, a beszerzési és elosztási csatornák diverzifikálása, az operatív folyamatok agilitásának és rugalmasságának elősegítése, valamint az érdekelt felek közötti együttműködés erősítése” – tette hozzá Christian Feddersen, az AsstrA beszerzésekért és TL-ért felelős vezérigazgató-helyettese.
Author: Aneta Kowalczyk.