Ramilya Akhmetova
A Transz-Kaszpi Nemzetközi Szállítási Útvonal (angol nevén Trans-Caspian International Transport Route – TITR) vagy más néven egyszerűen csak középső folyosó (Middle Corridor) Kínán, Kazahsztánon, a Kaszpi-tengeren, Azerbajdzsánon és Grúzián halad keresztül. Ezen az útvonalon évente akár 10 millió tonna rakományt is szállítanak, ebből 200 ezer Európába szánt konténer. Ez a mennyiség figyelemre méltó, tekintetbe véve az útvonal mentén rendelkezésre álló infrastruktúrát.
A Transz-Kaszpi Nemzetközi Szállítási Útvonalat 1996-ban hozták létre a Kaszpi-tenger környéki országok és Kína közötti szállítás felgyorsítása érdekében.
Közvetlenül a szállítási folyosó elindítása után számos probléma merült fel az elavult utak és vasútvonalak, valamint a határátkelőhelyeken az átrakodáshoz szükséges járművek és műszaki berendezések hiánya miatt, ami végül alacsony forgalomhoz vezetett. Idővel azonban a régió országai egyre nagyobb figyelmet fordítottak az infrastruktúra fejlesztésére és javítására, valamint további közlekedési útvonalak kiépítésére.
Napjainkban a Kaszpi-tengeren áthaladó nemzetközi szállítási folyosó az egyik legfontosabb útvonal, amelyet az Övezet és Út (Belt and Road) kezdeményezés keretében használnak. Fontos szerepet játszik Kína gazdasági fejlődésében, és a régió teherforgalmának nagy része itt zajlik. A Kaszpi-tengeri államok intenzíven dolgoznak az infrastruktúra fejlesztésén, csomópontok és szabadkereskedelmi övezetek kialakításán, valamint a „jövő kikötőinek” létrehozásán, hogy vonzzák a kínai tanzitfuvarokat.
Kazahsztánnak a TITR vonatkozásában előnyös földrajzi elhelyezkedése komoly érveket vet fel a régió közlekedési folyosójába történő további befektetések mellett. A kazah kormány szintjén prioritásként határozták meg a befektetések vonzását a Kaszpi-tengeri nemzetközi szállítási folyosó fejlesztésébe. Ez pozitív gazdasági hatással lesz Közép-Ázsia országaira.
Számos jelenlegi „szűk keresztmetszetet” kell kezelni ezen az útvonalon a szállítási határidők javítása érdekében. A TITR-országok számára az infrastrukturális képességek fejlesztése kiemelt prioritás, és elősegíti a hatékony, magas színvonalú és jól koordinált munkavégzést a teljes logisztikai folyamat során.
„Az AsstrA-Associated Traffic AG stratégiai fontosságúnak tartja ezt az útvonalat a hatékony logisztikai megoldások biztosításához törökországi, európai, kínai és kazahsztáni ügyfelek számára. A Törökországból Kazahsztánba irányuló közúti fuvarozás egyik jó alternatívája jelenleg a vasúti szállítás. A szállítási idő ugyan hosszabb, de az árak meglehetősen kedvezőek. Nehéz rakomány esetén, vagy a szállítás 3-4 hónappal előre történő megtervezésekor jó lehetőség nyílik arra, hogy Törökországból, Grúziából vagy Azerbajdzsánból 1,5 vagy akár 2-szer alacsonyabb költséggel lehessen rakományt szállítani Kazahsztánba.
Jó munkakapcsolatot ápolunk a legfontosabb TITR szolgáltatókkal, és az idő előrehaladtával egyre kedvezőbb feltételeket érünk el ügyfeleink számára. A jelenlegi nemzetközi korlátozásokat és szankciókat figyelembe véve a Kaszpi-tengeri nemzetközi szállítási folyosó nagyszerű megoldás mind a feladók, mind a címzettek számára" – mondja Ramilya Akhmetova, az AsstrA-Associated Traffic AG kazahsztáni fióktelep-vezetője.
Author: Malika Arzuyeva.