Vladiszlav Lagun
Mark Risenbreg
Jelena Viszockaja
A Covid-19 válság gyors és határozott változtatásokra kényszerítette a logisztikai iparágat. Most, ahogy a világ a Covid utáni korszakba lép, itt az ideje feltenni a kérdést, hogy a válság során bevezetett megoldások közül melyek maradnak használatban. Az AsstrA-Associated Traffic AG nemzetközi szállítmányozási és logisztikai vállalat logisztikai menedzserei megosztják gondolataikat arról, hogy "mi kattant át a logisztikában".
„Május 5-én az Egészségügyi Világszervezet bejelentette, hogy megszünteti a Covid-19 miatt több mint három évvel ezelőtt kihirdetett vészhelyzetet. Ez egy jó pillanat, hogy elgondolkodjunk, hogyan változott a szállítmányozási ágazat az elmúlt években. A bizonytalanság súlyos gazdasági felfordulást okozott, billiókat törölt ki a GDP-ből, megzavarta a kereskedelmet és tönkretette a vállalkozásokat. Ha azonban a logisztikára koncentrálunk, néhány pozitív eredmény is származott a fennakadásból. Az egyik az, hogy mindenki felismerte és prioritásként kezdte kezelni az ellátási lánc alapvető fontosságát, és világos lett a műszaki képességekbe – például a valós idejű láthatóságba és rugalmas alkalmazkodóképességbe – történő befektetések szükségessége. A Covid-19 arra is rákényszerítette az ellátási lánc résztvevőit, hogy új agilitást, rugalmas alkalmazkodóképességet fejlesszenek ki üzletmenetük fenntartása érdekében. Sok szervezet például megkezdte fejlett analitikai eszközök kidolgozásának folyamatát, hogy dinamikus SKU-racionalizálást végezzenek a korábban népszerű eseti táblázatok használata helyett. A COVID-korlátozások szállítási kapacitáshiányt okoztak – a kínálat dominált a kereslet felett. Mindezek következményeként a szállítmányozóknak kreatívabb megoldásokkal kellett támogatniuk az ügyfeleket az ilyen piaci sokkokban” – mondja Vladiszlav Lagun, az AsstrA COO-ja.
Jelentős változás következhet be az olyan technológiáknak köszönhetően, mint a dolgok internete (IoT) eszközei, vagy az olyan érzékelők, amelyek értékes adatokat szolgáltatnak arról, hogy az áruk hol találhatók az ellátási láncban és milyen állapotban vannak. Ilyen termékek lehetnek például a fagyasztott élelmiszerek vagy gyógyszerek, amelyek esetében a hőmérséklet-ellenőrzés kritikus fontosságú lehet. Az olyan felhőalapú irányítótorony-platformok, mint például az AsstrA szállítói portál, szintén egyre népszerűbbek, mint a beszállítók és az ellátási lánc más résztvevői közötti felügyeletre és információcserére szolgáló megoldások.
„A járvány némi változást hozott a fejünkben. Először is elkezdtük megérteni, mennyire fontos az ügyféllel való kapcsolattartás, másodszor, mennyire fontos az emberi tényező minimalizálása a szállítási folyamatban – ezért kezdtük el a vasúti szállításon alapuló multimodális szolgáltatást kínálni, és végül, de nem utolsósorban, hogy nem szabad a szállítás egyetlen változatára összpontosítanunk – haladnunk kell a fejlődéssel” – teszi hozzá Mark Risenbreg, az integrált megoldások menedzsere.
A tengeri szállítási piac az elmúlt három évben számos nehézséggel szembesült: a növekvő szállítási díjak kedvezőtlenné tették a Kínából származó áruk behozatalát; a csökkenő kereslet és a Covid-korlátozások problémákat okoztak a stabil termelési kör és a kereskedelem terén.
„A globális tengeri árufuvarozási helyzet azt mutatja, hogy a teherszállítási kereslet lanyhulása továbbra is lefelé irányuló nyomást gyakorol a tengeri árufuvarozási díjakra. A tengeri fuvardíjak jelentősen megemelkedtek a COVID-19 időszak alatt, 12 éves csúcsra kúszva a növekvő globális kereslet és az ellátási láncban kialakuló késések közepette. Így a Freightos Global Container Freight Index maximális értéke 2021 őszén elérte a 10-11 ezer dollárt egy 40 lábas konténerre vetítve, miután több mint hétszeresére nőtt a 2020 eleji szinthez képest. A globális világjárvány idején történelmi csúcsra emelkedő tengeri áruszállítási díjak 2022 nyara óta visszaestek. A globális konténerfuvarozási index 2023 májusában több mint 80%-os visszaesést mutat az elmúlt egy év alatt. Így most a Freightos Baltic Global Container Index azt mutatja, hogy a piac a 2020 eleji szinten áll: az index átlagos értéke 1400-1500 dollár a 40 lábas konténer esetében” – húzza alá Jelena Viszockaja, az AsstrA marketingelemzője.
A Covid-19 felgyorsította a már meglévő problémákat az ellátási láncban, és előtérbe helyezte a láthatóság, a rugalmasság és a digitalizáció fontosságát. A múltban a költségcsökkentést lean műveletekkel, hosszabb átfutási időkkel és alacsony költségű munkaerővel lehetett elérni. Most az agilitás, a láthatóság, az automatizálás és a magasan képzett emberek jelentik a kulcsot a jobb döntéshozatalhoz és a kiválósághoz az integrált ellátási lánc munkafolyamataiban.
Author: Aneta Kowalczyk.