Tobias Sopalla
Kseniya Tereshkina
A spot árindexek változóak, de összességében azt jelzik, hogy az Egyesült Államok konténerszállítási piaca ismét csökkenő tendenciát mutat.
A fejlett országok továbbra is küzdenek a vágtató infláció és a recesszió hatásaival, ami rontja a kilátásokat Ázsiában. A konténerek iránti kereslet továbbra is csökken, és a volumenek kezdenek visszatérni a Covid előtti szintekre.
A tengeri szállítás jövedelmezősége 2022-ben történelmi csúcsot ért el, elsősorban a kivételesen magas átlagos fuvardíjaknak köszönhetően. A piacot 2021 nagy részében érintő működési és ellátási lánc zavarok 2022 folyamán fokozatosan mérséklődtek, ahogy a torlódások és a Coviddal kapcsolatos korlátozások enyhültek. Ennek megfelelően a menetrendek megbízhatósága is javult az év második felében.
2023-ban várhatóan lassulni fog a fogyasztási cikkek iránti kereslet. A geopolitikai bizonytalanság továbbra is magas marad, miközben néhány régóta fennálló kereskedelmi kapcsolat várhatóan átrendeződik. Ennek eredményeként az ellátási láncok alapvető átalakítása kezdődik meg, amelyben azokat egyre inkább a politikai döntések alakítják majd. A konténerek iránti globális kereslet 2023-ban várhatóan csökkenni fog. A globális tengeri konténerpiac várhatóan alig vagy egyáltalán nem fog növekedni, valahol a -2,5% és +0,5% közötti ütemben változik majd.
A döcögős 2022 után 2023 még nagyobb kihívást jelenthet a globális áruforgalom számára. Gyengülő fogyasztói kereslet, ismétlődő túlkínálat, folytatódó energiaválság és infláció, mindez a folyamatban lévő ukrajnai invázió, valamint a közelmúltban egy hatalmas törökországi földrengés hátterében, amelyek megrázták a globális ellátási láncokat. A világgazdaság érzi ezek hatását. A kereslet gyengülése a spot árak csökkenését eredményezte a főbb kereskedelmi útvonalakon, ami a konténeres szállítás kétéves rendkívüli időszakának végét jelentette.
„Mivel a konténeres szállítmányozási piacon viszonylag nyugodt importszezon volt, olyan várakozások voltak, hogy az észak-amerikai import fuvardíjak továbbra is lefelé fognak korrigálni, de az új évben stabilizálódnak. Már két hónap eltelt 2023-ból és most mindannyian azon tűnődünk, vajon hol lehet a mélypont. Bár a kormányok világszerte nagy fiskális ösztönző csomagokkal próbálják támogatni a keresletet, az emelkedő európai energiaszámlák körüli jelentős bizonytalanság, a szigorodó amerikai hitelfelvételi kondíciók és a visszafogott kínai növekedési környezet nem fest pozitív képet. A fogyasztóknak is gazdasági bizonytalansággal kell szembenézniük, illetve az erős amerikai dollár megdrágította a termékek kínai importját” – mondta Tobias Sopalla, az AsstrA-Associated Traffic AG óceánlogisztikai operatív igazgatója.
„A piac számos nehézséggel szembesült az elmúlt három évben: a növekvő szállítási díjak kedvezőtlenné tették a Kínából származó áruk behozatalát; a kereslet csökkenése és a Covid-korlátozások problémákat okoztak a stabil termelési kör és a kereskedelem terén. Most, hogy Kína 2022 végén ismét megnyitotta kapuit, az ellátási láncok kezdenek újra felépülni, de továbbra is hiány van a munkaerőből és a vásárlók megrendeléseiből. Mindezek a tengeri fuvardíjak csökkenéséhez vezettek egészen a Covid előtti időkben látott szintekig: például a TL CN-USA tarifák átlagosan 10 000 USD körüli szintről egészen 2 000 USD körüli értékre estek egy 40 lábas konténer esetében. Ez számunkra, szállítmányozóként alacsonyabb profitot jelent, de ugyanakkor esélyt ad a piacnak arra, hogy kitörjön ebből az ördögi körből” – mondta Kseniya Tereshkina, az AsstrA Business Accelerator projektmenedzsere.
Author: Aneta Kowalczyk.