Tatsiana Serykava
2022 nehéz év lesz a globális autóipar számára, amelynek most szembe kell néznie az ukrajnai invázió gazdasági következményeivel, valamint a Brexit-felfordulással, a Covid-19 világjárvánnyal és a félvezető chipek folyamatos hiányával. Az autóipartól erősen függő cseh és szlovák gazdaságra különösen nehéz időszak vár.
Csehország és Szlovákia hosszú múltra tekint vissza autóipari vezető szerepben. A két ország a világ 15. és 19. legnagyobb járműgyártója, és Németország, Spanyolország és Franciaország mellett az európai autógyártó ipar jelentős részét adják.
Forrás: https://autosap.cz/en/statistics/general-basic-overviews/
A cseh autóipar erősen nemzetközivé vált. A cseh autógyártók több mint 90%-a külföldi tulajdonban van, és a világ 50 vezető járműbeszállítójának több mint fele rendelkezik valamilyen létesítménnyel az országban. A Cseh Köztársaság fő autógyártói a Skoda Auto/Volkswagen, a PSA Peugeot Citroen/Toyota Motor Corporation és a Hyundai.
Az autók és alkatrészeik a cseh export 20%-át teszik ki. A cseh autóipar az összes helyben előállított áru több mint 20%-át adja, közvetlenül több mint 120 000 embert foglalkoztat, és teljes kapacitással működve évente több mint 1,3 millió személygépkocsit képes legyártani. Ez azt jelenti, hogy 23 másodpercenként elkészül egy új autó! Összességében a cseh gazdaság 35%-a függ az iparágtól.
Szlovákiában az autóipar még nagyobb szerepet játszik a hazai gazdaságban. Szlovákia teljes exportjának 30%-át adja, és több mint 177 000 embert foglalkoztat. Az elmúlt években ez a mintegy 5,5 millió lakosú ország több személygépkocsit gyártott, mint Olaszország vagy Nagy-Britannia, amelyek lakossága egyenként meghaladja a 60 milliót. Szlovákia fő autógyártói a pozsonyi Volkswagen Slovakia, a zsolnai KIA, a nagyszombati PSA Peugeot Citroën és a nyitrai Jaguar Land Rover Slovakia.
2020 óta a globális autóipar példátlan kihívásokkal néz szembe a Brexit, a globális Covid-válság és a félvezető chipek folyamatos hiánya miatt. Az idei év új kihívásokat hoz. A Cseh Autóipari Szövetség (AutoSAP) adatai szerint 2022 januárjában a cseh személygépkocsi-gyártás 11,4%-kal esett vissza az előző év azonos időszakához képest, 92 657 járműre, ami 2010 óta a legalacsonyabb mennyiség ebben a hónapban.
Az iparág kihívásait az is nehezítette, hogy Ukrajna inváziója miatt csökkent a külföldi értékesítés. A Skoda Auto, Csehország legnagyobb autógyártója és a Volkswagen-csoport tagja, röviddel az ellenségeskedés kezdete után kijelentette, hogy kivonul az orosz piacról. Az Autovista24 magazin szerint a Skoda ukrajnai gyárában, ahol Fabia, Superb, Karoq és Kodiaq modellek készülnek, felfüggesztették a gyártást.
Amint arról a The Wall Street Journal is beszámolt, a Volkswagen felfüggesztette működését két oroszországi gyárában, és leállította a Volkswagen, Audi, Skoda, Porsche és Bentley termékek exportját az országba (nyilatkozat a Volkswagen-csoport oroszországi üzleti tevékenységéről: https://www.skoda-storyboard.com/en/press-releases/statement-on-the-volkswagen-groups-business-activities-in-russia/))
A Reuters szerint más globális járműgyártók is hasonló intézkedéseket hoztak. A Mercedes-Benz csoport azt tervezi, hogy megválik részesedésétől az orosz Kamazban, míg a GM és más luxusautó-gyártók, mint például a Jaguar leállítják az oroszországi exportot. A Ford, a Renault, a BMW és az AB Volvo felfüggeszti a termelés egy részét az országban.
„Oroszország korábban sok autógyártó számára az egyik legfontosabb piac volt, így az onnan való kivonulásnak súlyos pénzügyi következményei lesznek” – kommentálja Tatsiana Serykava, az AsstrA prágai irodavezetője. „Az ukrajnai invázió és az Oroszország elleni szankciók jelentősen érintették az európai gazdaságot. Először is a szállítási fennakadások tekintetében, valamint Európában mindenhol emelkedtek az üzemanyag- és áramárak.
A globális autóipar hatalmas változások előtt áll. Az invázió széleskörű hatással van az egész iparágra, amelyre az elmúlt néhány évben már amúgy is jelentős nyomás nehezedett a Brexit, a Covid-19 válság, a chiphiány és a zöld energia felé való elmozdulás politikai nyomása miatt. Csehország és Szlovákia, amelyek gazdasága erősen függ az ágazattól, különösen nehéz helyzet elé néz.”
Author: Agnieszka Krzepkowska.