Amanda Felska
Az év eleje óta a konténeres szállítás iránti kereslet továbbra is élénk maradt. Az eszközök hiánya, a hajók szükségesnél alacsonyabb kapacitása és a Covid-19-hez kapcsolódó korlátozások torlódásokat okoztak a kikötőkben.
A szállított árukra vonatkozó idei adatok szerint valamelyik lengyel kikötőből az Egyesült Államokba történő szállítás átlagosan 5-10 nappal, 20-50%-kal tart tovább, mint tavaly. A késések pedig dominóhatást gyakorolnak az egész logisztikai láncra.
"Egy késésben lévő jármű megzavarja minden utána következő menetrendjét. Lengyelországban, az Egyesült Királyságban és az Egyesült Államokban több ezerre rúgó sofőrhiány van. Ugyanakkor az energia – különösen az üzemanyag – ára tovább emelkedik. A tengeri, vasúti és közúti flották mind maximális kapacitással üzemelnek, ami a kikötők zsúfoltságát és a hajók helyhiányát eredményezi. Hiányzik a munkaerő, illetve a kikötők rossz vasúti infrastruktúrája gyenge láncszem a tengeri szállítást is magában foglaló ellátási láncokban" tájékoztat Amanda Felska, az AsstrA tengeri szállításért felelős Trade Lane menedzsere.
Los Angelesben és Long Beachen a hajók akár 45 napot is várhatnak a kikötésre. A legtöbb Ázsiából Egyesült Államokba importált áru ezeken a kikötőkön halad át. A hajók általában 15-30 napot várnak Szingapúr kikötője, és 10 napot a brit Felixstowe kikötő előtt. A rotterdami, antwerpeni vagy bremerhaveni átrakodó kikötőkbe érkező óceánjáró hajók akár 15 napot, míg közvetlenül a lengyelországi gdański vagy gdyniai kikötőkbe tartó hajók 2-4 napot késnek.
"Idén 45%-kal nőtt a Lengyelországból Egyesült Államokba történő szállítás költsége. Egy 40 láb hosszú konténer Chicagóba juttatása korábban 6000 dollárba került, ma 9000 dollárba. A Los Angeles-i konténerszállítás költsége 25%-kal nőtt tavaly május óta, míg a tranzitidő akár 50 nappal. Az Egyesült Államokban sok helyen, így Los Angelesben, Long Beach-en, Oaklandben és Savannah-ban hiány van sofőrökből és kikötői munkásokból. A chicagói, memphisi és kansas city-i vasúti terminálok zsúfoltak. A hajótulajdonosok úgy döntöttek, hogy nem vállalnak háztól házig kézbesítést. Folyamatosan konzultálunk a helyi AsstrA irodánkkal és ügynökeinkkel, de mindannyian küzdenek az árak meghatározásával. A szakértők becslése szerint az amerikai fuvarozási ágazatban körülbelül 80 000 teherautó-sofőr hiányzik." folytatja Amanda Felska.
A szállítási helyzetet tovább bonyolítják a kanadai Ottawában zajló tiltakozások. 2022. január 28-a óta körülbelül 50 000 kamionos vett részt benne.
Ezenkívül egyes hajótulajdonosok nem fogadnak el kereskedelmi rakományt Oroszországba történő szállításra, csak az élelmiszerek és gyógyszerek jelentenek esetenként kivételt. Az európai kikötők nem teszik lehetővé a konténerek átrakodását az Orosz Föderációba tartó kisebb teherhajókra.
"Azoknak az ügyfeleknek, akik Lengyelországból az Egyesült Államokba kívánnak árut szállítani, türelmesnek kell lenniük. A hajóhelyeket 3-4 héttel előre lefoglalják. Az Európából nyugatra és délre történő tengeri szállítás díjai pedig folyamatosan nőnek" - teszi hozzá Amanda Felska.
A Kínából Európába történő szállítások kiszámíthatóbbak. Az árszínvonal stabil maradt, de még itt is 3 hetet kell várni egy hajó raktér lefoglalására.
2021-ben az AsstrA csapata több mint 800 tengeri szállítási megrendelést teljesített 105 fő célállomásra. Az ENSZ Kereskedelmi és Fejlesztési Konferenciája (UNCTAD) szerint a tengeri szállítás volumene 4,3%-kal nőtt tavaly. Az elmúlt két évtizedben az átlagos éves növekedési ütem 2,9% volt.
Author: Kamila Rynkiewicz.