Alexandr Monsh
A közelmúltban életbe lépett Mobilitási Csomag rendelkezései értelmében a sofőrök legalább azt a minimálbért megkapják, amely abban az országban érvényes, ahol a munkájukat végzik. A német kormány az országban érvényes minimálbért 2022-ben óránként 12 euróra kívánja emelni. A sofőrök várakozva dörzsölik a kezüket?
A 2015. évi német minimálbér-törvény – a Mindestlohngesetz vagy MiLoG – rendelkezéseinek megfelelően a kötelező minimálbér 9,50 euróról 9,82 euróra nőtt óránként 2022. január 1-jén. A tervek szerint idén júliusban tovább emelkedik óránként 10,45 euróra. A német kormány októbertől pedig már óránként 12 euróra kívánja emelni a mértékét.
Ez azt jelenti, hogy azok a sofőrök, akik kabotázsszállítást folytatnak, azaz egy adott országban végeznek fel- és kirakodást is akár részben vagy egészben, magasabb bért kapnak. Másfelől, a fuvarozóknak ugyanakkor magasabb költségekkel kell kalkulálniuk a tervezett béremelések miatt.
Az ilyen változások azonban nem csak Németországot érintik. A Mobilitási Csomag 2022 februárjában életbe lépett delegálási szabályai szerint a járművezetők legalább abban az országban érvényes minimálbért kapják, ahol a munkájukat végzik.
Összehasonlításképpen, íme néhány európai ország hozzávetőleges óránkénti minimálbérei:
Alexandr Monsh, az AsstrA-Associated Traffic AG magdeburgi fiókvezetője elmagyarázza, hogy a járművezetőkre vonatkozó új bérszabályok hogyan érintik a szállítási és logisztikai ágazatot.
Alexandr, valóság lesz a kirendelt sofőrök magasabb díjazása? Vagy csak elméletben lesz így?
Nehéz megmondani, hogy például egy Németországba kiküldött sofőr valóban megkapja-e a német minimálbért. A német minimálbér kifizetésére a német cégek fogják a legnagyobb figyelmet fordítani. A német törvényeknek megfelelően a külföldi fuvarozóknak is magasabb bért kell fizetniük sofőrjeiknek, ha azok Németországban dolgoznak, de vajon megteszik? Kétlem.
Mit jelent a MiLoG a nem német fuvarozó vállalatok számára?
Ez két oldalról is kockázatot hordoz. Az első kockázat az, hogy a német szabályozó hatóságok ellenőrizhetik, hogy a munkáltató megfelelően fizette-e a sofőr fizetését amíg az Németországban tartózkodott, és ha nem, bírságot szabhatnak ki.
A másik kockázat az, hogy az elégedetlen sofőrök beperelhetik azokat a munkáltatókat, akik nem tartják be az új szabályozást.
Általánosságban úgy gondolom, hogy a MiLoG nem okoz majd csökkenést a külföldi fuvarozók által Németországban teljesített szállítási volumenben.
A német kormány októberben óránként 12 euróra kívánja emelni a minimálbért az országban. Ez ambiciózusan hangzik.
Biztos vagyok benne, hogy szándékaik megvalósulnak. A munkát méltányosan kell megfizetni. Ráadásul az elmúlt években tapasztalt akut sofőrhiány miatt a bérek egyébként is emelkedő tendenciát mutatnak.
Megterhelő volt a sofőrhiány a német gazdaság számára?
Az elmúlt öt évben évente 50 000 sofőr vonult nyugdíjba, és 20 000 új járművezető szerzett jogosítványt. Ez azt jelenti, hogy évente 30 000 főnyi csökkenés volt tapasztalható. Ez katasztrófa a gyorsan növekvő gazdaság számára.
Úgy tűnik, ez a probléma egész Európát érinti.
Igen. Minden ország a maga módján kezeli a hiányt. A németek Lengyelországból és Csehországból toboroznak sofőröket. Lengyelország és Csehország pedig Moldovából, Fehéroroszországból és Ukrajnából toboroz. Ez egy láncreakció, de a mögöttes probléma továbbra is fennáll.
Hogyan látja a fuvarozási és logisztikai ágazat általános állapotát manapság?
A helyzet nem ad okot túl nagy optimizmusra. A sofőrhiány miatt a gépjárművekből is hiány van Németországban és az Európai Unió egész területén. A vállalatok félnek új eszközökbe fektetni. Ha ehhez hozzáadjuk a benzinárak megugrását, azt látjuk, hogy a szállítási költségek tavaly 50%-kal emelkedtek Németországban. Ezek jelentős ingadozások. A szállítási és logisztikai ágazat minden bizonnyal új kihívások előtt áll.
Author: Agnieszka Krzepkowska.