Vitalij Eremenko
Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) adatai szerint Európában évente több mint 85 000 ember hal meg közúti balesetek következtében. Más régiókban ezek az adatok még rosszabbak is lehetnek. Az alacsonyabb és közepes jövedelmű országokban az autóbalesetekből származó sérülések fatális következménye körülbelül a 10. leggyakoribb halálok.
Vitalij Eremenko, az AsstrA csoport nyugat-európai üzemeltetési és közúti szállítási műveletekért felelős igazgatóhelyettese mesél a közúti biztonságot szolgáló korszerű intézkedésekről.
„A Vision Zero program áttörést jelentett a közúti balesetek számának csökkentésében. A „zéró tolerancia” elvén alapul a közúti halálesetekkel szemben, és az utak olyan tervezésére szólít fel, amely a közlekedésbiztonság maximalizálását tartja szem előtt. 1997-ben Svédország volt az első ország, amely kidolgozta és bevezette a programot. A Vision Zero indulása óta a halálos balesetek száma 60%-kal csökkent az országban. Ma ugyanezt a megközelítést alkalmazzák Nagy-Britanniában, Hollandiában és Kanadában.
A közúti balesetek által okozott halálesetek és súlyos sérülések sokáig a közúti forgalom elkerülhetetlen kockázatának számítottak. Hagyományosan a járművezetőket okolják a közúti halálesetekért, és a felelősségteljes magatartást tartják kulcsfontosságúnak a balesetek számának csökkentése érdekében. Ezért sok országban az elsődleges hangsúly a járművezetők oktatásán volt.
Ezzel szemben a Vision Zero program az utak megfelelő tervezését és építését hangsúlyozza mint elsődleges tényezőt az autóbalesetek számának csökkentése érdekében. A „zéró tolerancia” elve szerint a közúti közlekedésbiztonság felelősségét meg kell osztani az úttervezők és -építők, valamint a közlekedők között. Az úttervezés során a mérnököknek figyelembe kell venniük az „emberi tényezőt” – vagyis a hiba lehetőségét –, és a közlekedők biztonságát előnyben kell részesíteniük az A pontból B pontba való haladási sebességgel szemben.
A sebesség továbbra is a közúti biztonság legfőbb ellensége. A sebességhatár növelése a súlyos következmények kockázatát is megnöveli járművek ütközése esetén. A tesztek azt mutatják, hogy ha egy sofőr 50 km/órás sebességgel elüt egy gyalogost, a halálozás valószínűsége 80%. Ugyanez 30 km/h-nál kevesebb, mint 10%. A Vision Zero esetében a tervezőmérnökök fő kihívása az, hogyan csökkenthetik az úthasználók közötti veszélyes találkozások valószínűségét. Ennek érdekében tervezhetnek több sávos, csökkentett szélességű vagy ívelt utakat, alkalmazhatnak körforgalmakat, átlós gyalogos-átkelőhelyeket és forgalomlassító bukkanókat (fekvőrendőröket). Az ilyen fizikai akadályok lassításra kényszerítik a járművezetőket.
Az úttervezéssel nem kapcsolatos egyéb hasznos intézkedések közé tartozik a járművek holttér-jelölése, amely egyes országokban, például Franciaországban kötelező. Valamint a hivatásos sofőrök munka- és pihenőideje is szabályozható – ahogyan az az EU Mobilitási Csomagban is szerepel – a túlterheltség, a fáradtság és a csökkent figyelem miatti autóbalesetek kockázatának minimalizálása érdekében.
Cégünk betartja az összes helyi és nemzetközi árufuvarozási előírást. A biztonság szervezeti prioritás a közúti szállítások során.”