A 2020 augusztusában bevezetett mobilitási csomag első határozatai főként az Európai Unión belül dolgozó járművezetők vezetési és pihenőidejére vonatkoztak. Milyen módosításokat hoz a jogszabály 2022-ben?
„Semmi sem állandó, csak a változás.” – mondta Hérakleitosz görög filozófus. A szállítási és logisztikai szektor már hozzászokott a gyors fejlődéshez, hogy leküzdje a számos tényező okozta gazdasági zavarokat, mint amilyen a Brexit és a COVID-19 is. 2022-ben életbe lép a mobilitási csomag számos kulcsfontosságú intézkedése, amely új szabályozási keretet hoz létre az európai közúti árufuvarozásra vonatkozóan. A fuvarozók már alkalmazkodnak.
Az AsstrA-Associated Traffic AG vállalatcsoport szakértői az alábbiakban kiemelik azokat a fontos változásokat, amelyeket a mobilitási csomag következő szakasza 2022. február 2-án életbe léptetett.
- Gépjárművezetők fizetése
A legjelentősebb változások a járművezetők fizetésére vonatkozó új szabályokat érintik. A jogszabály értelmében a járművezetőknek legalább az abban az országban meghatározott minimálbért meg kell kapniuk, ahol a munkájukat végzik. Például amikor egy lengyelországi sofőrt Franciaországba küldenek ki dolgozni, fizetését a francia sofőrök minimálbérének megfelelően kell kiszámítani.
A sofőrök fizetésére vonatkozó új szabályok a kabotázs és a cross-trade fuvarozásra vonatkoznak majd.
A tranzit és a kétoldalú szállításokra nem vonatkozik a módosítás.
- Belső Piaci Információs Rendszer (IMI)
- február 2-ától a fent említett szállítmányokat, azaz azokat, amelyeket más EU-országból kiküldött sofőrök hajtanak végre, be kell jelenteni az ún. Belső Piaci Információs Rendszerben, mely egy EU-szintű technológiai platform.
- A kabotázsszabályok módosítása
A korábbiakhoz hasonlóan hét napon belül legfeljebb három kabotázsműveletet lehet majd végrehajtani. Figyelembe kell azonban venni, hogy az adott országban egymás után végrehajtott harmadik kabotázsművelet után a sofőrnek legalább négy nap szünetet kell tartania a harmadik kabotázsműveletet követően.
- Kombinált fuvarozás
A kombinált fuvarozásra, amely a jövőben nagy valószínűséggel a kabotázshoz fog hasonlítani, ugyanazok a korlátozások vonatkoznak majd, mint a kabotázsműveletekre a szállítmányok száma, a vezetési napok és a szünetek tekintetében. Ez a követelmény pedig hatással lesz a teherszállítási kapacitásra és a közúti szállítás költségeire.
- Kötelező visszatérni a bázisra 8 hetente
A hatályos szabályozás szerint a nemzetközi fuvarozást végző gépjárművezetők legkésőbb az elhagyástól számított 8 héten belül kötelesek visszatérni munkáltatójuk telephelyére. Ez a követelmény komoly vitákat váltott ki. Egyes szakértők azt állítják, hogy ez a követelmény nem egyeztethető össze az Európai Bizottság szabályozási javaslatcsomagja, az EU Green Deal elveivel, amelyek célja, hogy az Európai Uniót 2050-re klímasemlegessé tegyék. Számos jel utal arra, hogy a járművezetők gyakran kénytelenek lesznek „üresen” menni, hogy megfeleljenek ezen előírásoknak.
Továbbá életbe lép a határátlépések digitális tachográfban történő rögzítésének kötelezettsége is.
- Változások az adózásban
Az EU mobilitási csomag végrehajtásának eredményeként több kelet-európai országban változás történik a kamionsofőrök bérének adóztatásában. Ennek eredményeként a fuvarozók bruttó költségei Lengyelországban, Romániában és Bulgáriában várhatóan legalább 36%-kal növekednek.
Az AsstrA-Associated Traffic AG szakértői hangsúlyozzák, hogy a mobilitási csomag előírásainak be nem tartása nemcsak pénzügyi szankciókat von maga után, hanem a hírnév csorbulását is eredményezi, ami viszont az engedély felfüggesztéséhez vagy elvesztéséhez vezethet. A vállalatoknak ezért kiemelt figyelmet kell fordítaniuk arra, hogy a mobilitási csomag által bevezetett legfontosabb változásoknak megfelelő, megbízhatóan pontos bérszámítási módszereket vezessenek be.
Author: Agnieszka Krzepkowska.