Anna Smirnova
A 2022-es év sok szempontból nagyon különleges és más volt, mint az eddigiek. Ebben a sajtóközleményben Anna Smirnova, az AsstrA UK AIPL vezetője összegzi az évet logisztikai tekintetben.
Az elmúlt év megfigyelt történéseinek összefoglalására tett kísérlet távol áll a szokásos megközelítéstől. Már 2022 kezdetekor is a COVID-19 valamint annak gazdasági és társadalmi következményei továbbra is kritikus fenyegetést jelentettek a világra nézve. Ha ez nem lenne elég, februárban megváltozott a világ geopolitikai helyzete, és az egyik fő olaj- és gázexportőrrel szembeni szankciók még magasabbra emelték az üzemanyagárakat… és még csak február volt. De tekintsük át lépésről lépésre.
Január
Visszatekintve azt mondhatjuk, hogy a január nagyon nyugodt volt. Mindenki készen állt arra, hogy szembenézzen a világjárvány utáni valóság következményeivel. 2022 olyan környezetben kezdődött, amelyre jól emlékszünk. Ott volt a COVID-19, illetve számos kikötő és gyár bezárása, ami az áruforgalom lelassulását és a fogyasztói kereslet növekedését eredményezte világszerte. A késések és a növekvő költségek már senkit sem értek meglepetésként. A helyzet súlyossága a fehérorosz határon kialakult hosszú sorok nyomán vált nyilvánvalóvá. Több mint 40 óra Koroszczynban és akár 65 óra Bobrownikiben – ennyit kellett várniuk a kamionsofőröknek, hogy beléphessenek Fehéroroszország nyugati szomszédjának területére.
Február
2022. február 24. Ha a világjárvány megbénította a globális ellátási láncot, az Ukrajna területén zajló katonai akciók térdre kényszerítették azt. A bizonytalanságon túl akadályokat is gördített a piacra, megzavarva az olyan árucikkek mozgását, mint például az autóalkatrészek, az olaj és a gabona.
Március
Az ellátási láncban káosz uralkodik – és a helyzet egyre rosszabb. A sanghaji Pudong repülőtér légiáru-raktáraiban torlódás alakult ki a szigorú Covid-19 tesztelési protokoll miatt, amelyet Kína legnagyobb városában vezettek be a járvány helyi berobbanása után. A város kikötőjében, Shanghai-Ningbóban több mint 120 konténerszállító hajó rekedt. Sencsenben, az ország déli részének egyik legnagyobb termelési központjában a teherszállítási költségek 300 százalékkal emelkedtek a hasonló Covid-19 korlátozások bevezetését követően a rendelések teljesítésében tapasztalt elmaradások és a sofőrhiány miatt. A világ nagy kikötői, amelyek korábban óramű pontossággal működtek, most késésekkel küzdenek, a konténerhajók napokig állnak sorban a valaha feljegyzett legsúlyosabb torlódások valamelyikében. A lista pedig folytatódik.
Április
Káoszba sodorja a repülési útvonalakat az orosz légtér lezárása. Az EU példátlan szankciókat vezetett be Oroszországgal szemben, és fordítva.
Május
Európában és az Egyesült Államokban a dízel és a benzin – az orosz ellátás megszakítása következtében – égbe szökő finomítási árrése minden idők rekord szintjeire emelte egyes fizikai nyersolajfajták árát.
Június
Nyugalom és folytassuk – még csak az év felénél járunk.
Júniusban az északnyugat-európai kikötőkben, például Rotterdamban, Bremerhavenben, Hamburgban és Antwerpenben soha nem látott zsúfoltság és kikötői torlódás volt tapasztalható. Továbbá a globális hajómenetrendekben továbbra is zavarok vannak, ami miatt a hajók a hivatalos menetrendjükön kívül érkeznek a kikötőkbe, és így a kikötési tervek kezelése kihívást jelent.
Július
A logisztikai fejfájások fokozódnak, ahogy a vízszint a hajózás fontos artériáján, a Rajna folyón tovább csökken, az északnyugat-Európában tapasztalható forró, száraz időjárás közepette.
Augusztus
Kikötői sztrájkok az Egyesült Királyságban. Nagy-Britannia legnagyobb konténerkikötőjének, a Felixstowe-kikötőnek mintegy 2000 alkalmazottja 8 napos sztrájkot hirdetett, mivel a szárnyaló brit megélhetési költségek válsága miatt jobb fizetést követeltek. A villamos energia ára 64,2%-kal emelkedett az Egyesült Királyságban.
Szeptember
Egekbe szökő infláció. A logisztika világában ez azt jelenti, hogy a raktárak megtelnek olyan készletekkel, amelyeket a vállalkozások nem tudnak eladni, és később új termékekkel pótolni. Ez viszont a konténerek kiegyensúlyozatlanságához vezet a kikötőkben és a terminálokon Európa-szerte, ami magas visszatartási és állásdíjakat, valamint lelassult operációt eredményez.
Október
Megnyílt Európa legnagyobb szárazföldi intermodális logisztikai terminálja Fényeslitkén. Rekordidő alatt, több mint 40 milliárd forintos magánberuházással épült meg Európa legnagyobb és legmodernebb zöld koncepciójú szárazföldi intermodális terminálja a magyar-ukrán határ közvetlen közelében fekvő Fényeslitkén.
November
Gyártási zavarok az Egyesült Királyságban: A határidős szállítású villamosenergia-árak az Egyesült Királyságban több mint 500%-kal ugrottak meg az előző évhez képest, csak augusztusban 64,2%-kal emelkedtek. Nagy-Britannia Európa legbizonytalanabb energiaellátási helyzetében vág neki a télnek. Bár ennek hatásai egyelőre bizonytalanok, könnyen meglehet, hogy az Egyesült Királyságban a tél folyamán fennakadások lesznek a gyártásban, ami csökkenti a közúti áruszállítás volumenét.
December
Elérkeztünk a decemberhez, és annak havazásokkal, fagypont alatti hőmérsékletekkel és számos ipari akcióval tarkított örömteli Ünnepeihez.
Az idei év a legnehezebb megpróbáltatásokat hozta számunkra, ugyanakkor megerősítette hitünket, hogy mindig lehet pozitív megoldást találni. Bármilyen nehéznek is tűnik. Köszönöm az AsstrA teljes csapatának a támogatást ebben a 12 hónapban, és nagyon várom a továbbiakat.
Author: Aneta Kowalczyk.