Marcin Nagodzinski
Az ünnepek előtti vásárlási láz csúcsa hagyományosan minden év negyedik negyedévében figyelhető meg. A karácsony előtti rohamra reagálva a kiskereskedelmi láncok már jóval az ünnepek előtt feltöltik a készleteiket, bizonyos esetekben akár már nyáron. Az évnek ebben a mozgalmas időszakában a logisztikai ágazat olyan megoldásokat keres, amelyek minimalizálják a rendelések felhalmozódásának hatását.
A tervezésnek nagy szerepe van az ünnepi időszakra való megfelelő felkészülésben. A megnövekedett vásárlási igény adatelemzést, megfelelő munkaelosztást és hozzáértő rakománykezelést igényel.
„A várható értékesítési volumen átbeszélése a vevőkkel az ellátási lánc tervezése szempontjából kulcsfontosságú. Ha nem ismerjük azon partnerek terveit, akikkel együttműködünk, nem tudunk megfelelő mennyiségű készletet biztosítani számukra. A főszezonra való felkészülés során az is segít, ha jól ismerjük az ügyfél működését és iparágát” – mutat rá Marcin Nagodzinski, az AsstrA értékesítési szakértője.
A korábbi csúcsértékesítési időszakok elemzése segít előre jelezni és végrehajtani az idei szezon jelentős megrendeléseit. Az eladott áruk mennyisége, a felvett alkalmazottak, a felhasznált raktárterület, az általános kereslet és a logisztikai trendek mind olyan tényezők, amelyeket érdemes figyelembe venni. Érdemes krízisreagálási tervet is készíteni, és a szűk keresztmetszetek azonosítására szolgáló rendszert kialakítani, mielőtt a forgalom az ünnepek alatt megnő.
„Már több éve tapasztalunk megnövekedett eladási számokat nem csak decemberben, de a teljes negyedik negyedévben. Ennek oka a fogyasztók növekvő tudatossága az áruk elérhetőségével kapcsolatban, valamint az e-kereskedelem gyors fejlődése. Ezen túlmenően a világjárvány, Ukrajna inváziója és a tomboló infláció is hozzájárul a meghosszabbodott szállítási időkhöz. Az ügyfelek tisztában vannak a változásokkal, ezért előre hozzák az ünnepi vásárlásokat” – teszi hozzá Marcin Nagodzinski.
Az AsstrA elemzése az elmúlt három év Európán belüli áruforgalmáról azt mutatja, hogy az év második felében átlagosan 4,3%-kal több szállítási megrendelés érkezett az első félévhez képest. A harmadik negyedév ezért döntő fontosságú a megrendelések teljesítése szempontjából. A negyedik negyedév a divat- és szépségipar, a csomagoló- és az építőanyag-ipar rendelésállományát tekintve jóval meghaladja az előző hármat.
Author: Kamila Rynkiewicz.