Kovács-Máté Botond
Janusz Bulinski
Anna Smirnova
A világgazdaság a növekvő inflációval, valamint az import és export iránti kereslet csökkenésével küzd. Miközben Európa lépéseket tesz a növekvő energiaköltségek és Oroszországtól való energiafüggősége leküzdésére, az Egyesült Államok a fogyasztói kiadások csökkenése, az infláció és a kamatemelések hatásait várja. Az AsstrA-Associated Traffic AG nemzetközi szállítmányozási és logisztikai vállalat szakértői arról nyilatkoznak, hogy a mai makrogazdasági helyzet milyen hatással van az USA és Európa közötti tengeri szállítás piacára.
„Számos körülmény befolyásolja a szállítási költségeket és a szállítási időt. A szezonalitás, az exportra szánt árukínálat visszaesése és az infláció miatti csökkenő fogyasztói kereslet a tengeri szállítás díjainak jelentős mérséklődését okozzák. Ennek ellenére az árak továbbra is rendkívül magasak a járvány előtti állapotokhoz képest” – mondja Kovács-Máté Botond, az AsstrA Hungary branch menedzsere.
Az olajárak emelkedése közvetlenül vezet a gázolaj árának növekedéséhez. Az Egyesült Államokban a gázolaj ára jelentősen emelkedett a tavalyi évhez képest, és valószínűleg még ennél is magasabb lesz. Ezek a költségek a szállítókra hárulnak, ami még drágábbá teheti a nemzetközi szállítást. A megnövekedett díjak ellenére az Egyesült Államokba és Európába irányuló és onnan induló kapacitás fokozatosan visszatér, és továbbra is nagy a kereslet.
„Az Egyesült Államokból történő szállításhoz továbbra is akár hat hetes előzetes foglalás szükséges. Miközben az elérhető hajókapacitás javult a főbb kikötőkben, továbbra is probléma a konténerhiány. Miközben a tengeri szállítás iránti kereslet változatlan maradt, az export volumenében változás történt, ami segíthet a kikötői terminálok zsúfoltságának enyhítésében.” – teszi hozzá Janusz Bulinski, az AsstrA gdański részlegének tengeri szállítmányozási vezetője.
„A torlódások problémát jelentenek a világ összes nagy kikötőjében. Az infrastruktúra – amelybe az elmúlt néhány évben alig, vagy egyáltalán nem történt beruházás – túlterhelt. A városok növekedése a kikötők környezetében ment végbe, így nem áll rendelkezésre elegendő hely a raktárudvarok vagy a vasúti terminálok bővítésére. Nem várható el tehát a helyzet gyors javulása” – emeli ki Anna Smirnova, az AsstrA IPL UK vezetője. „A legutóbbi liverpooli kikötői sztrájkok nem hoztak számottevő változást, hiszen az amúgy is rendkívül nehéz helyzet már nem rontható tovább. Mindezek mellett továbbra is restancia várható az Egyesült Királyság kikötőiben és néhány észak-európai kikötőben, például Rotterdamban és Antwerpenben. Összehasonlításképpen a hamburgi és a bremerhaveni kikötőben a hajók által ott eltöltött átlagos idő jelenleg kilenc nap, ami jelentős növekedés az előző évekhez képest” – összegzi Anna Smirnova.
Author: Aneta Kowalczyk.