Az ellátási lánc turbulenciájának vége továbbra sem látható. A nehéz 2020-as év után a járvány ismét csapást mért Kínára a globális kereskedelem egyik kulcsfontosságú központjában: Guangdong tartományban. A Covid-19 újabb kitörése 2021. május 26-e óta jelentős működési korlátozásokat eredményezett a sencseni Yantian kikötőben.
A Yantian kikötő korlátozásainak súlyosabb következményei vannak, mint a Szuezi-csatorna márciusi eltorlaszolásának. Június eleje óta a részlegesen lezárt kikötő korábbi kapacitásának csupán 30%-án működik. A hosszú sorok és késések arra kényszerítik a logisztikai vállalatokat, hogy átszervezzék az ellátási láncokat.
A vasúttól a tengerig mindenhol kihívásokkal kell szembenézni
Vladislav Martin
„Az elmúlt fél évben 40-50 napig tartott egy vasúti szállítás a Középső királyságból (ahogy Kínát gyakran nevezni szokták) Oroszországba. Ezért sok ügyfelünk úgy döntött, hogy átirányítja szállítmányait a tengeren történő szállítás felé. Ezen a ponton azonban az exportőrök új kihívásokkal néznek szembe. A Yantianból Shekou és Nansha irányába átirányított teherforgalom további kikötői torlódásokat vált ki. A helyzet 2-3 hetes késést eredményezett a szállítások és kézbesítések terén” – kommentálja Vladislav Martin, az AsstrA EU/Kína vasúti szállítási osztályának vezetője.
Május végén / június elején 20 000 TEU rakomány és 50-60 hajó nem tud továbbjutni a rendeltetési helyére. Ezeket nem lehet átirányítani egy másik kikötőbe, mivel a vámügyi dokumentációra vonatkozó kínai előírások meglehetősen szigorúak, és a meghatározott helyről történő indulással kell elkészíteni azokat.
A teherautók forgalmát szintén korlátozták Huangpu és Foshan kikötők környékén. Kína déli régiójában korlátozzák a raktározási műveleteket, és csoda kell, hogy ott rendelkezésre álló járművet lehessen találni. Ezenkívül a szabályozás előírja, hogy a járművezetőknek negatív Covid-19 teszt eredményeket kell felmutatniuk, mielőtt belépnének ezekbe a kikötőkbe.
„Annak ellenére, hogy némi volumen képes átmenni Hong Kongon, a logisztikai piaci körülmények nagyon kiélezettek. A jogi akadályok megnehezítik a rakomány Kínából Hongkongba történő szállítását továbbfuvarozás céljából olyan európai országokba, mint Lengyelország” – hangsúlyozza Vladislav Martin.
Nagy pénz, kevés remény
A koronavírus újabb hulláma, a Kínában rendelkezésre álló konténerek hiánya, és a kikötői korlátozások az árak stabilizálódásának minden reményét eltemették. A szállítmányozók már tízszer többet fizetnek a konténeres tengeri szállításért, és a helyzet várhatóan nem javul. A szállítási és logisztikai társaságok legalább 2021 decemberéig érezni fogják e korlátozások következményeit, feltéve, hogy Sencsen a nyári idény végére visszatér teljes működéséhez.
Ilyen körülmények között a vasúti szállítás nem jó alternatíva. A konténerek beragadtak Kína, a FÁK és az EU határátkelőhelyein. A vasúti és tengeri konténerekből rendkívül nagy hiány van, ugyanakkor jelentős irántuk a kereslet és gyakori a túlfoglalás.