Egy interjú egy új cégnél gyakran jelentős stresszel jár és komoly ráfordításokat igényel. A siker érdekében a jelöltnek mindenekelőtt fel kell készülnie az interjúra, utána kell néznie a potenciális munkáltatónak és tökéletesítenie kell önéletrajzát. Az utóbbi időkben tapasztalt átállás a digitális kommunikációra, különösen tavaly a világjárvány idején, online interjúkat eredményezett, amelyek többnyire felváltották a vállalati irodák személyes találkozóit. Ennek megfelelően mind a munkaadók, mind az álláskeresők újragondolják álláskeresési és toborzási stratégiájukat, és alkalmazkodnak az interjúztatás ezen új formájához.
A munkaadókat és a jelentkezőket összekötő észt platform, a Jobbatical által készített tanulmány azt mutatta, hogy 2019-ben a megkérdezett vállalatok 47%-a szervezett virtuális interjúkat a jelöltek számára. A világjárvány kezdete után ez a szám 86% lett a Gartner információs technológiai tanácsadó cég szerint. 2021-ben hasonló tendencia várható, így egyértelmű, hogy a virtuális interjú a vállalati HR kulcsfontosságú eszközévé válik.
Julia Malezhyk
„A virtuális találkozók legfőbb előnye az alacsonyabb stressz. A jelöltek ismerős, kényelmes környezetben folytatják a beszélgetést, így a kommunikáció produktívabbá válik, és gyorsabban megnyílnak. Online interjúkkal továbbá erőforrások és idő takarítható meg. Nincs ingázás a cég irodájába, és az ütemezés is könnyebb, így a jelöltek hatékonyabban szervezhetik meg a munkanapjaikat.” – mondja Julia Malezhyk, az AsstrA HR-menedzsere.
Előnyei ellenére a virtuális találkozónak vannak hátrányai is. A pályázóknak korlátozottak a lehetőségeik, hogy megtapasztalják a vállalat irodai légkörét, és átérezzék belső kultúráját. Ez mindkét fél számára kockázatot jelent. Ezért az AsstrA HR menedzserei a toborzási folyamat utolsó szakaszában meghívják a jelentkezőket az irodába. Így a pályázók jobb képet kaphatnak az irodai környezetről, a munkahelyi életről és a jövőbeli csapatukról, mielőtt végső döntést hoznának.
„HR-csapatunk naponta több tucat önéletrajzot kap, így nyilvánvalóan az önéletrajzban szereplő információk és azok bemutatási módja alapján képeznek első benyomást a jelöltről. Félkövérrel emelje ki a legfontosabb tényeket, és távolítsa el a felesleges részleteket. Adaptálja önéletrajzát a megpályázott álláshoz, és feltétlenül említse meg kompetenciáit, iskolai végzettségét és releváns szakmai tapasztalatát” – javasolja Julia Malezhyk. „Legyen őszinte, és ne pozícionálja túl magát. Például, az interjú során gyakran ellenőrzik az idegen nyelvtudást, és az önéletrajzban szereplő információk esetleges eltérései a jelölt ellen fognak dolgozni. És természetesen legyen kreatív! Adjon hozzá egy kis személyiséget, hogy kitűnjön a tömegből."
A jól megírt önéletrajz hozzásegíti a jelöltet, hogy elhívják egy kiinduló interjúra. Ezen első interjú hatékonysága érdekében az AsstrA HR osztálya a következő három szabály betartását javasolja a felkészüléskor:
- Öltözzön professzionálisan. Az üzletszerű megjelenés azt mutatja kérdezőjének, hogy komolyan veszi a beszélgetést.
- Hozza létre a megfelelő környezetet. Annak érdekében, hogy a toborzó figyelmét magára vonja, győződjön meg róla, hogy semleges háttérrel, megfelelő megvilágítással és csendes környezettel rendelkezik. Ha ez nem lehetséges, figyelmeztesse a toborzót gyermekekre, háziállatokra vagy bármi másra, ami zavarhatja a beszélgetést.
- Előre ellenőrizze a műszaki felszerelést. Idő előtt győződjön meg arról, hogy a fejhallgató, a mikrofon és a kamera megfelelően működik, hogy elkerülje az interjú során felmerülő nehézségeket. Ha telefonját használja a beszélgetéshez, tartsa azt egy helyen, és kerülje a szobán belüli kóborlást.
A nyitott kommunikáció, az udvariasság és a professzionális megközelítés továbbra is alapvető követelmény a sikeres interjúhoz, függetlenül attól, hogy miként tartják azt. Ugyanakkor a mai körülményekhez és a digitális toborzási folyamatokhoz való alkalmazkodás képessége segíti a jelölteket abban, hogy pozíciót szerezzenek egy új társaságnál.