A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint 2020-ban Magyarország kínai importja forintban kifejezve több mint egyötödével nőtt 2019-hez képest. 2020-ban a teljes magyar import 6,1%-a Kínából érkezett. Ezzel Kína Magyarország második legnagyobb kereskedelmi partnere lett Németország után, amely 25,3%-os részesedéssel rendelkezett a magyar importból. A Kínából Magyarországra érkező szállítmányok nagy részét tengeren szállítják.
A Covid-19 járványhoz kapcsolódó lezárásokkal járó piaci korlátozások számos magyar vállalatot arra kényszerítettek, hogy új megoldásokat dolgozzanak ki és átalakítsák ellátási láncukat. Még azok is, akik addig kizárólag vasúti vagy légi szállításban gondolkodtak elkezdték használni a tengeri útvonalat. A tengeri szállítást általában azok az importőrök választják, akiknek fontos a nagy teherbírás és az optimalizált megtakarítás.
Botond Kovács-Máté
„A tengeri szállítási rendszer döntő tényezői az időzítés és a rakomány nagysága. Az időzítéssel kapcsolatban az AsstrA csapata azt javasolja, hogy tengeri teherfuvarozást olyan rakományoknál alkalmazzanak, amelyeknél nem elvárás, hogy a kínai kikötőből való indulás pillanatától számított 30 napnál korábban érkezzenek meg. Az áruknak ez idő alatt nem szabad megromlaniuk, vagyis nem lehetnek érzékenyek a környezeti hatásokra. A másik kérdés a rakomány nagysága. Mindkét tényezőt figyelembe vesszük annak eldöntésekor, hogy az áruk szállítását komplett konténerben (FCL) vagy rész konténerben (LCL) javasoljuk-e” – kommentálja Kovács-Máté Botond, az AsstrA magyarországi fióktelep-vezetője és country menedzsere.
Ráadásul a tengeri áruszállítás bármilyen típusú, és gyakorlatilag bármilyen tömegű rakomány szállítását lehetővé teszi, mind FCL, mind LCL szállítási móddal. Bár a termékek szállítási ideje ezzel a módszerrel a leghosszabb, a költségek jóval alacsonyabbak, mint vasúti vagy légi árufuvarozásnál.
Érdemes megjegyezni, hogy FCL rakományoknál a teljes konténert kell kifizetni, függetlenül attól, hogy teljes mértékben kihasználják-e azt vagy sem. Az LCL rakományoknál csak a szállított áruk tényleges tömegéért vagy térfogatáért kell fizetni. Ezért az LCL opció megfelelőbb választás kisebb mennyiségű áru küldésekor. Az LCL szállítmányoknál a számos címzett számára küldött áruk egyetlen konténerbe kerülnek egy adott kikötői raktárban.
A következő típusú speciális konténerek használhatók bizonyos különleges követelményekkel vagy paraméterekkel rendelkező rakományokhoz:
- hűtőberendezéssel ellátott hűtőkonténerek (RF vagy Reefer);
- nyitott tetejű (OT) konténerek, amelyek tetővel nem rendelkeznek, helyette ponyva borítja;
- flatrack (FT, FTR) lapos platformmal rendelkező konténerek túlméretes, méreten felüli (OOG) rakományok szállításához.
Tengeri szállítás esetén a kulcsdokumentum a hajóraklevél, amelyet a hajóstársaság ügynöke nyomtat ki, miután a rakomány elhagyja a rakodási kikötőt. Az eredeti hajóraklevelet általában 3 példányban nyomtatják ki. E dokumentum alapján veheti át a tulajdonos a konténert miután az Magyarországra ért. A hajóraklevelet kíséri számla, csomagolási lista, származási igazolás és minden egyéb szükséges dokumentum, például CE-tanúsítvány, fumigációs tanúsítvány, biztosítási kötvény stb.
„A Kínából Magyarországra irányuló tengeri fuvarozás maga után von egy határozottan hosszú, de nem végtelen dokumentum-listát. Ezért nagyon fontos, hogy olyan tapasztalt logisztikai partnerrel dolgozzunk, amely gondoskodik az összes alakiság elvégzéséről, és amely hatékonyan át tudja vezetni az Ügyfelet az összes procedúrán” – összegezte Kovács-Máté Botond.