Tíz év telt el azóta, hogy Kínából Európába küldték az első nagysebességű konténervonatot. 2011. március 19-én megtörtént a kísérleti szállítás a kínai Csungkingból a németországi Duisburgba. A vonat 16 nap alatt 11 000 km-t tett meg. A következő tíz évben több mint 33 000 konténervonat ment Kínából Európába és vissza. Napjainkban a nagysebességű vasúti szállítás továbbra is egyre fontosabb szerepet tölt be a nemzetközi logisztikában, és egyre több célállomást szolgál ki. Az AsstrA-Associated Traffic AG ismertette a konténervonatok piacának 2021. évi helyzetét.
Vladiszlav Martin, a Kína–EU vasúti teherszállítási részleg vezetője
Vladiszlav Martin
A nagysebességű vasúti (HSR – High-speed rail) szállítás a nemzetközi kereskedelmet magasabb szintre emelte. A tengeri és légi szállításnak ez az alternatívája lehetővé tette az elektronikai és fogyasztási cikkek gyártói számára, hogy gyorsan és biztonságosan szállítsák áruikat Kínából Európába. Az AsstrA statisztikái megerősítik a növekvő keresletet ezen alternatív szolgáltatás iránt: 2021 első három negyedévében 2800 TEU-t szállítottunk HSR-rel Kínából az EU-ba.
Lengyelország, Csehország, Németország, Magyarország és Olaszország voltak a legnépszerűbb uniós célországok a Kínából HSR-szállítást megrendelő AsstrA-ügyfelek számára. A háztól-házig szállítási idő ezekbe az országokba irányulva 25 és 35 nap közé esik. A vállalatcsoport minden európai országba szervez fuvarozást. A leghosszabb Kína–EU HSR útvonal 13 000 km-t tesz ki és Madridba, Spanyolországba vezet.
2021-ben Franciaország új HSR szállítási célpontként jelent meg az Európai Unióban a Kínából érkező rakományok számára. Az AsstrA Kína–EU vasúti teherszállítási részlegének csapata az első negyedévben megszervezte az első ilyen szállítását egy ügyfél számára.
Az Asstra sanghaji csapata közvetlen együttműködésben áll a vasútüzemeltetőkkel a közvetítők elkerülése, a költségek optimalizálása és az átlátható ellátási lánc biztosítása érdekében. A cég szakemberei további szolgáltatásokat is nyújtanak az első és utolsó mérföldes szállításhoz, a vámügyi támogatáshoz, a dekonszolidációhoz és konszolidációhoz, valamint a rakomány konténerekbe rakásának felügyeletéhez.
Jekatyerina Voronova, a Kína–FÁK vasúti teherszállítási részleg vezetője
Jekatyerina Voronova
Kínából érkező fuvarozáshoz HSR-szállítást biztosítunk a FÁK országok széles skálájába. Oroszországban, Fehéroroszországban, Kazahsztánban és Üzbegisztánban a helyi AsstrA csapat tagjai fogadhatják a rakományt az állomásokon, és háztól házig szállítást intézhetnek a címzett raktárába. Fontos megjegyezni, hogy a nagysebességű konténervonatok meghatározott útvonalakat követnek az áthaladási idő minimalizálása érdekében. A divat- és szépségipart, valamint a high-tech és a járműgyártó ipart képviselő ügyfelek különösen értékelik a gyors szállítási határidőket.
Ha konténervonattal nem kiszolgált állomásra szükséges szállítani, a cég szakemberei a nagysebességű konténervonatok érkezési állomásairól közúti áruszállítást, vagy vagonrakományos szállítmányokat tudnak szervezni.
Kína–FÁK relációban a legtöbb HSR rakomány Oroszországba megy. A kiszállítás a Jekatyerinburg-Tovarnij állomásra, a szentpétervári Susari állomásra vagy a moszkvai hub állomásokra (Vorszino, Belij Raszt, Elektrougli, Kreszti, Hovrino, Szeljatino) történik. Ezeken az útvonalakon rendszeresen közlekednek nagysebességű konténervonatok.
Az AsstrA csapata bármely állomásra küldhet adott ügyfélre dedikált vonatokat. Ezeknek a konténerszállító vonatoknak a kapacitása 50-60 negyvenlábas konténer között változik. A vállalatcsoport összesen több mint 6000 TEU szállítását szervezte nagysebességű konténervonatokkal Kínából a FÁK-országokba 2021 januárja és szeptembere között.
Sőt, 2021 novemberében az AsstrA kizárólag ügyfelei áruival feltöltött nagysebességű konténervonatot is indít. November 20-án a vonat 44 darab negyvenlábas konténerrel indul Csangsa állomásról Vorszino állomásra (Moszkva). A várható menetidő állomástól állomásig 20-25 nap. A moszkvai Kína–FÁK vasúti teherszállítási csapatunk biztosítja a konténerek átvételét és kiadását, valamint megszervezi az utolsó mérföldes kiszállításokat a vevők részére.
Irina Zaika, a Kína–FÁK vasúti teherszállítási részleg szállítmányozója
Irina Zaika
Ukrajnában a kínai HSR-szállítás iránti érdeklődés gyorsan növekszik mind ukrán, mind európai uniós ügyfeleink körében. Ha problémák merülnek fel az EU-ba közlekedő HSR vonatok helyfoglalásával, a kijevi Liski állomás továbbra is kiváló alternatív célállomás. Ukrajna előnyös elhelyezkedése lehetővé teszi az utolsó mérföldes kiszállításokat rövid időn belül, és az AsstrA csapata készen áll a reexport dokumentumok jelenlegi szabályoknak megfelelő feldolgozására.