2021 negyedik negyedévében a nemzeti ünnepek, a karácsony és a kínai újév miatt megnövekedett kereslet várható a konténerszállítás iránt. A Maersk előzetes információi alapján Ázsiában továbbra is nagy lesz az érdeklődés a közúti, légi, vasúti és tengeri szállítások iránt, illetve Kínában 10%-kal nőhet az áruszállítás iránti kereslet az ünnepek előtt.
A koronavírusos esetek megugrása a Ningbo-Zhoushan kikötő, a világ egyik legforgalmasabb konténerszállítási csomópontjának részleges bezárásához vezetett. A kínai Yantian kikötő is kénytelen volt több mint egy hónapra bezárni májusban és júniusban a fertőző járvány kiújulása miatt. A kikötők zsúfoltsága és a magas fuvardíjak bonyolítják és késleltetik a globális vállalatok logisztikai menetrendjét.
A Kínai Vámhatóság adatai szerint az ország árukereskedelmi forgalmának értéke 2021 első 8 hónapjában elérte a 3,827 billiót, ami 34,2%-os növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest. A 2021. január és augusztus közötti időszak exportja 33,7%-kal, az import pedig 34,8%-kal nőtt.
Az Oroszország és Kína közötti áruforgalom 29,5%-kal nőtt év/év alapon ugyanebben az időszakban. Az Oroszországba irányuló kínai export 31,6%-kal, az Oroszországból érkező import 27,8%-kal nőtt.
A Kínai Kereskedelmi Minisztérium szerint a sanghaji kikötő 45,3 millió TEU-t kezelt 2020-ban. 2021 első felében már 22,9 millió TEU haladt át a kikötőn, 14%-kal több, mint 2020 azonos időszakában.
A konténerszállítás növekedése mellett maga a kínai konténergyártás is erőteljes növekedést mutat. A Drewry tengeri kutatási tanácsadó cég szerint a nagy kapacitású szárazrakomány-konténerek gyártása 3 millió TEU-ra nőtt (+235%) 2021 első hat hónapjában. Az elemzők úgy vélik, hogy az év végére ez a szám több mint kétszer akkora lesz, mint 2020-ban volt.
Vjacseszlav Gural
"Az importőrök és az exportőrök eleget szenvedtek a járvány alatt. A legutóbbi leállások és fennakadások Kína fő kikötőiben új, költséges csapást jelentenek a globális ellátási láncra. A harmadik negyedév eleje óta a késések egyre jelentősebbek. Az árukat nem tudják ütemterv szerint kiszállítani a teherszállítási kapacitás hiánya, a berendezések hiánya, a rossz időjárás, valamint az import- és exportkonténerek közötti kínálati egyensúlyhiány miatt” – mondta Vjacseszlav Gural, az AsstrA ázsiai országokért felelős regionális igazgatója.
A negyedik negyedévben az interkontinentális vasúti szállítás iránti kereslet nagyobb lesz, mint tavaly volt. 2021 első nyolc hónapjában 10 052 tehervonatot küldtek Kínából Európába, ami 32%-os növekedés 2020-hoz képest. 967 000 tonna konténerrakományt szállítottak Európába, 40%-kal többet, mint 2020-ban. Szakértők véleménye szerint a határok zsúfoltak maradnak 2021 hátralévő részében és 2022 első negyedévében is.
"A szilveszteri rohanás, a főszezon és a járvány miatt a kínai hatóságok által bevezetett további korlátozások minden bizonnyal hatással lesznek a szállítási ütemezésre. Az ügyfeleknek a lehető leghamarabb meg kell tervezniük szállítmányaikat, és számításba kell venniük a szállítási és kézbesítési idők esetleges növekedését" folytatja Vjacseszlav Gural.
Ennek a helyzetnek a kezelésére és az ügyfeleket érintő esetleges negatív következmények enyhítésére az AsstrA olyan megoldásokat vezet be, mint alternatív útvonalak alkalmazása a zsúfolt pontok megkerülésére, további konténerek vásárlása és innovatív digitális technológiák alkalmazása.