Az ENSZ szakértői szerint a G20-országok 2019-ben 43 gigatonna CO2-kibocsátást produkáltak. Ez a mennyiség az év során a légkörbe kibocsátott összes szén-dioxid 78%-a. A környezeti probléma nemcsak a zöld politikai pártokat, hanem a magántulajdonban lévő vállalkozásokat is foglalkoztatja. Franciaország, Anglia, Hollandia, Németország, Kína és más országok jelentős erőfeszítéseket tesznek annak érdekében, hogy alternatívákat találjanak a benzin- és dízelüzemű autók helyett.
A progresszív trend aggodalomra ad okot az ökológia és a bolygó jövője szempontjából, így a közúti szállítás logisztikája a "zöldítés" egyik prioritásává vált. Az innovatív technológiák, berendezések és szolgáltatások bevezetésének köszönhetően az első kézzelfogható eredmények az üzemanyag-fogyasztás csökkenésében, az alacsonyabb kipufogógáz-kibocsátásban és az utak forgalmi torlódásainak csökkenésében jelentek meg.
Az önvezető elektromos teherautók nulla kibocsátású járművek. Ez a típusú teherautó a szállítási költségeket akár 60%-kal, a CO2-kibocsátást pedig akár 30 000 tonnával is csökkenti a dízelüzemű teherautókhoz képest. Ez az oka annak, hogy a hagyományos teherautók egyre kevésbé népszerűek számos fejlődő országban. A moduláris rendszerekkel felszerelt autonóm önvezető teherautók jövedelmező, környezetbarát és biztonságos szállítási lehetőséget jelentenek a legtöbb vállalat számára.
A pilóta nélküli és elektromos járművek piaca fejlődik és egyre nagyobb lendületet kap, így a távoli jövőt közelebb hozza a mai valósághoz. A piacvezetők, a Waymo, az Uber, az Aptiv, a Honda, a Toyota és a Tesla már megkezdték a pilóta nélküli személygépkocsik és teherautók modelljeinek tesztelését. A pilóta nélküli elektromos teherautók piaca egyre mélyül, és a logisztikai elvárásoknak megfelelő új termékeket kínál. Ezek a termékek elsősorban tesztelésre szolgáló mintajárművek, amelyeket városi igények kielégítésére vagy kereskedelmi fuvarozók számára szállítanak.
Az önvezető járművek a toborzás optimalizálásával gazdasági lehetőségeket is nyitnak. Az ilyen járművet nem szükséges személyesen vezetni; egy távoli kezelő képes irányítani minden szükséges funkciót. Az önvezető teherautók kamerákkal, radarral és integrált világítással vannak felszerelve, amely 360 fokos láthatóságot biztosít vakfoltok nélkül.
A mai elektromos teherautók hossza 7 és 18 méter között mozog, ami elegendő 15 normál méretű, 20 tonnát meg nem haladó súlyú raklap berakodására. Az ilyen teherautók 200 kWh kapacitású akkumulátorral vannak felszerelve, és teljes feltöltéssel 200 kilométert biztonsággal megtehetnek. Az elektromos meghajtású motor sokkal kevesebb erőforrást használ fel, mint egy dízel teherautóé. Mivel a teherautókat ingyenes elektromos állomásokon töltik fel, az ilyen járművek üzemeltetése segíti a vállalatokat üzemanyagköltségeik csökkentésében.
A Szállítási Stratégiák Központjának tanulmánya szerint a pilóta nélküli elektromos teherautók használata felére csökkenti a szállítási és logisztikai vállalatok költségeit, és rendszeres, 24 órás, megállás nélkül utakat tesz lehetővé.
Oleg Grebenko
„Ma egy teherautót a sofőr teljes munkaidejének 30–40%-ában használnak. Az automatizálás népszerűsége gyorsan növekszik világszerte, és hosszú távon a pilóta nélküli járművek jelentik a jövőt. Az automatizálás előnyei a hatékonyabb folyamatokban, a magasabb szállítási minőségben és a sofőr nagyobb biztonságában rejlenek. A hátrányok közé tartozik azonban a költségek és a rendszer komplexitásának növekedése, amely érzékennyé teszi az elektronikus vagy technológiai hibákra.” – mondja Oleg Grebenko, az AsstrA speciális szállításokért felelős operatív igazgatóhelyettese. „Az elkövetkező néhány évtizedben a robotok nem jelentenek versenyfenyegetést a járművezetők számára. Ma még kísérleti projektekről beszélünk. Mielőtt a pilóta nélküli járművek eljutnának a tömegpiacra, korszerűsíteni kell az autókat, a közúti infrastruktúrát és a jogszabályokat. A robotok első kulcsfontosságú logisztikai szerepe a belső, vállalaton belüli üzleti folyamatokban lesz. Csak azután, hogy ez a felhasználási mód bizonyítást nyer, fogják széles körben alkalmazni az ilyen megoldásokat a globális fuvarozási ágazatban.”