A nagyméretű rakományok szállítása iránti növekvő kereslet a globális gazdasági fejlődés és az egyre kifinomultabb információs technológia eredménye. A jachtok, hajók és más nagyméretű járművek népszerűsége, valamint a jobb közúti infrastruktúra, nagyobb épületek és fejlettebb kommunikációs hálózatok kiépítése mind megnövekedett követelményeket támaszt a nem szabványos méretű áruk szállítási megoldásaival szemben.
Bizonyos esetekben a túlméretes rakományok vasúti szállítása költséghatékony szállítási lehetőségnek bizonyul, hiszen a nagy és nehéz rakományok így minimális pénzügyi ráfordítások mellett szállíthatóak.
Októberben, tesztjelleggel, az AsstrA egyik ügyfele egy emeletes személyvonatot küldött, amely 6 kocsiból állt, és súlya meghaladta a 300 tonnát. A vasúti kocsik 4 nap alatt tették meg az útvonalat a belorusz Breszttől a magyarországi Dunakesziig. A küldeményt a Magyar Államvasutaknak (MÁV) szánták.
Túlméretes rakomány szállításakor az elsődleges feladat a szükséges dokumentáció elkészítése. A szállítási és logisztikai szakértők kiemelten nagy figyelmet fordítanak a kijelölt útvonalon történő szállításra vonatkozó különleges engedélyek megszerzésére. Ebben az esetben az AsstrA csapatának 2 hónapba tellett az útvonal kidolgozása és a szállítás feltételeinek egyeztetése a vasúti ügyintézőkkel.
Oleg Bykov
„Ezen a nyáron kezdett a csapat dolgozni ezen az egyedülálló projekten. A lécet magasra tették: egy kész vonat különálló mozdonnyal történő átszállításáról volt szó. A túlméretes rakományok vasúti szállítása viszonylag alacsony költségekkel jár azok közúti szállításához képest.” – mondja Oleg Bykov, az AsstrA Fehérorosz Köztársaságért felelős country menedzsere.
A vállalat szakértői részletekbe menően figyelemmel követték a kísérleti projekt minden egyes szakaszát. Személyesen kezelték a legfontosabb folyamatokat, mint amilyenek például a rakomány állapotának ellenőrzése, a vonat vámkezelése és a vasúti kocsik magyarországi fogadásának felügyelete. Ennek eredményeként az öt darab emeletes vonatot biztonságban és épségben eljuttatták a végső címzetthez.
Ewa Trochimiuk
„Sikeresen végrehajtottuk ezt a személykocsik szállítására vonatkozó nem szabványos projektet. Eddig is volt némi tapasztalatom metró kocsik szállításában, de ezeket a túlméretes rakományokat mindig nyugatról keletre szállítottam. Ezúttal az ellenkező irányba küldtem, és ez komoly tesztnek bizonyult” – emlékezik vissza Ewa Trochimiuk, az EU-s vasúti árufuvarozási osztály szállítmányozója. „Ebben a projektben nemcsak a vasúti szállítás koordinálásáért voltam felelős, hanem a szállítási folyamat részleteinek tisztázásáért is. Feladataim közé tartozott a vámkezelés, a határon való átléptetés, az időben történő kézbesítés és a vonat megfelelő átvételének biztosítása a célállomáson.”
Ezenkívül nem szabad megfeledkeznünk arról, hogy a Covid-19 hatására hogyan szigorodtak a jogszabályok és komolyodtak az adminisztratív akadályok. Ez a szállítási mód a gyártó üzem képviselőiből álló kíséretet igényelt.
„Ez volt az első ilyen típusú projektünk, de az ügyféllel és a vasúti képviselőkkel folytatott nagyszerű együttműködésnek köszönhetően zökkenőmentesen zajlott, és végül sikerrel zárult. Nagyszerű tapasztalatokat szereztünk, amelyeket a jövőben kamatoztathatunk” – összegzi Ewa Trochimiuk.