A példa nélküli 2020-as év már a második felében jár. A 4. negyedévhez közeledve fokozódik a félelem a Covid-19 járvány második hullámától. A folyamatos bizonytalanság ellenére az üzleti termelékenység fokozatosan növekszik. Kína a globális gazdasági fellendülés legfontosabb hajtóereje. Az országot elsőként érte a vírus, és most elsőként mutat kiutat a válságból.
Az AsstrA fuvarozási és logisztikai vállalat kutatási és fejlesztési részlege szerint a termelési tevékenység negyedik negyedévi növekedése 2020-ban sokkal jobban befolyásolja majd az árufuvarozási piacot, mint 2019-ben tette. Ennek oka, hogy a karanténintézkedések visszafojtó hatása most felpörgette a szállítási szolgáltatások iránti keresletet.
2020 januárjától márciusáig a kínai helyzet következtében a globális gazdasági aktivitás visszaesett, mivel Kína a világ legnagyobb exportőre. Az EU-ban az első olyan nemzetgazdaság, amely jelentősen elszenvedte a vírust, Olaszország volt, ahol március 9-én intézkedéseket vezettek be a fertőzések visszaszorítására.
Vitali Eremenco
„A járvány kezdetén számos fuvarozó megtagadta a rakomány átvételét. Az üzleti tevékenységüket tovább folytató fuvarozó vállalatok pedig a WHO követelményeihez igazították sofőrjeik menetrendjét és munkakörülményeit. Ezek következtében a rendelkezésre álló szállítási kapacitás csökkent. Számos európai gyártó vállalat 2. negyedévi bezárásának hátterével a kínálat tartani tudta a szállítási szolgáltatások iránti keresletet.” – mondja Vitali Eremenco, az AsstrA közúti árufuvarozásért felelős operatív igazgatóhelyettese.
A karanténintézkedések enyhülésével a globális gazdasági tevékenység helyreáll, de az export növekedése továbbra is gyenge. A fuvarozók újraosztották a szállítóeszközöket, és így képesek voltak megtartani csökkentett díjaikat a harmadik negyedévig.
„A fuvardíjak ma emelkednek. Ennek oka, hogy nagy kereslettel, ugyanakkor a szállítási kapacitás karanténkorlátozások miatti csökkenésével járó időszakot várnak. A szállítási szolgáltatások árazásának további dinamikája közvetlenül függ a kereslet erősségétől, mivel a kínálat fokozatosan helyreáll.” – teszi hozzá Vitali Eremenco.
Áprilisban a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) azt jósolta, hogy a legrosszabb forgatókönyv esetén a globális kereskedelem visszaesése 13-32% között lesz. Augusztusban a szakértők azt állították a világkereskedelem csökkenése nem lesz kritikus, köszönhetően a nemzeti kormányok helyi gazdaságok támogatására tett lépéseinek. A WTO becslései szerint a világkereskedelem volumene 2,5%-kal nő a 3. negyedévben, ami megfelel ezeknek az optimista előrejelzéseknek.
Az európai feldolgozóipar fellendülését a feldolgozóipari beszerzési menedzser index (BMI) növekedése bizonyítja. Az 50 feletti BMI értékek az ágazat növekedését jelzik.
Vitalij Verbilovich
„A BMI az EU-ban ma 51,7-es értéken áll – ez a legmagasabb szint 2018 decembere óta. A szám azt mutatja, hogy az üzleti vállalkozások hatékonyan dolgoznak a járvány következményeinek leküzdésén.” – mondja Vitalij Verbilovich, az AsstrA kutatási és fejlesztési részlegének vezetője.
Az AsstrA átláthatósági partnere, a Shippeo kifejlesztett egy interaktív ellátási lánc helyreállítási térképet, amely elérhető ezen a linken: https://livesupplychain.shippeo.com/#/. Az úton lévő termelőeszközökről és járművekről rendszeresen frissítik az információkat.
„Június elején a becslések szerint az EU gazdasága a potenciáljának körülbelül 60%-án működött. A legfrissebb hírek szerint az európai ellátási láncok 94%-os kapacitással működnek. A fogyasztási cikkek, a fémek és a vegyipar vezeti ezt a növekedést, miközben a gépipar és az építőipar továbbra is felépülőben van a pandémiából.” – teszi hozzá Vitalij Verbilovich.