A koronavírus-járvány számos iparágat és vállalkozást negatívan befolyásolt, különösen rosszul érintette az idegenforgalmi, szálloda- és vendéglátóipart. A szélsőséges körülmények ellenére a fuvarozási és logisztikai ipar továbbra is viszonylag erős maradt, mivel a globális egészségügyi veszély új piaci lehetőségeket teremtett.
A Personnel Service Company, egy toborzási és humánerőforrás-menedzsment cég, kutatása azt mutatta, hogy a logisztikai iparágban nem kell szembenézni a jelentős elbocsátások veszélyével. A szakértők a logisztikai szolgáltatások stabil keresletét vetítik előre.
A szálloda, étterem, vendéglátás / kávézó (HoReCa, azaz Hotel, Restaurant, Catering / Cafe) ágazatot sújtották először a kormány által bevezetett karanténintézkedések. Ugyanakkor az élelmiszerek, valamint a kozmetikai és orvostechnikai eszközök gyártói teljes kapacitással működtek, illetve ezekben az ágazatokban növekvő igény mutatkozott a szállítási szolgáltatások iránt.
A világjárvány felgyorsította az e-kereskedelem fejlődését is. A vírusellenes kormányzati intézkedések bevezetése és a hagyományos vásárlási formák korlátozása az online kereskedelem iránt mutatkozó egyre növekvő érdeklődéshez vezetett. A fogyasztói szokások az online vásárlás felé mozdultak, majd így az online vásárlások kiszállítása iránti kereslet növekedését okozták. Az online vásárlás népszerűsége eddig csak a téli ünnepek és az éves fekete péntek / kiber hétfő (Black Friday / Cyber Monday) körül ért el ilyen magas szinteket.
Az elmúlt három hónapban jelentősen megnőtt az aktivitás a lengyel belföldi logisztikai piacon, amelynek középpontjában a rövid távú szállítások állnak. A tendenciát elsősorban az e-kereskedelem és az online értékesítés hajtja.
A Deloitte által készített, a fogyasztók állapotát globálisan vizsgáló tanulmány szerint a lengyel fogyasztók nem tértek vissza teljes mértékben a karantén előtti szokásaikhoz. Ehelyett prioritásaik megváltoztak. A végfelhasználók számára most inkább az áruházak kényelmesebb elérése, elhelyezkedése fontos, mint az ottani áruk árszintje. A Deloitte felmérése szerint a lengyelek 53%-a hajlandó lengyel termékeket vásárolni, még átlag feletti árakon is. Ez a fogyasztói magatartás hozzájárult a kis, helyi cégek sikeréhez.
A globális ellátási láncok várhatóan fokozatosan csökkenni fognak. Következésképpen a belföldi és az Európán belüli kereskedelem növekedni fog. Lehet, hogy az idő múlásával a megnövekedett készletszintek miatt célszerű lesz a raktárakat közelebb helyezni Lengyelországhoz vagy több tároló helyet kell bérelni. A jogszabályok változásai ezt befolyásolhatják.
A Kínából származó alacsonyabb rendelkezésre álló készletszint gazdasági fellendülést eredményezhet az európai gyártók számára. A kínai importra vonatkozó korlátozások hatással lesznek erre, illetve csökkentik az Ázsiából érkező csomagok mennyiségét. Ez újabb lehetőség a kis- és középvállalkozások fejlődéséhez, különösen Lengyelországban.
A világjárvány kezdete óta a lengyel fuvarozók rendszeresen teljesítenek belföldi és határokon átnyúló szállítási megrendeléseket. A belföldi forgalom volumene összehasonlítható a pandémiát megelőző mennyiséggel. Az INELO, az árufuvarozás koordinálására szolgáló GBOX telematikai rendszer létrehozója, 2020 áprilisi jelentése szerint a lengyel szállítmányozók gyorsan alkalmazkodtak a változó piaci feltételekhez.
„A folyamatos forgalom fenntartása és a költségek optimalizálása érdekében a logisztikai iparnak digitálissá kell válnia. A megfelelő útvonaltervezés növelni fogja a vállalatok pénzügyi eredményeit. A változó fogyasztói magatartás, az új technológiák és a digitalizáció meg fogja változtatni az ipar arculatát, és kézzelfogható előnyt hoz a helyi vállalkozások számára” – mondta Mariusz Borkowski, az AsstrA lengyel country managere.