2020 áprilisában Kína és Magyarország hivatalosan megállapodott arról, hogy a kínai fél hitelt nyújt Magyarországnak a Budapest és Belgrád közötti vasútvonal építéséhez. A kölcsön 1,9 milliárd dollár összegű, amely fedezi a projekt költségeinek 85%-át. A fennmaradó 15%-ot Magyarország saját forrásból finanszírozza.
A projekttel kapcsolatos tárgyalások 6 évvel ezelőtt kezdődtek. Három ország – Kína, Magyarország és Szerbia – szándéknyilatkozatot írt alá egy 370 kilométer hosszú vasútvonal kiépítéséről a Budapest–Belgrád útvonalon. A beruházás a meglévő pályaszakaszok rekonstrukcióját, valamint új szakaszok építését foglalja magában. Ennek eredményeként a vasúti pálya 335 kilométerét felújítják, melyből 166 kilométer halad át a magyarországi területen.
A projekt fő célja egy vasútvonal kiépítése Kínától egészen Athénig, a pireuszi kikötőig, mely a világ harmadik legnagyobb utaskikötője. 2009 őszén a kínai China Ocean Shipping Company (COSCO) 35 évre kibérelte Görögországtól Pireusz kikötőjének felét. 2016 óta a COSCO ellenőrző részesedéssel rendelkezik a kikötőben.
Kína számára a projekt eredményeként egy „híd” jön létre, amely Pireusz kikötőjét összeköti Nyugat-Európa országaival. Kína stratégiája a következő évtizedek hosszú távú perspektíváján alapul. Kína arra számít, hogy Pireusz kikötőjét és az új vasúti infrastruktúrát továbbra is a Kínai Népköztársaság kezeli majd.
A Budapest–Belgrád vasútépítési projektet támogatva az AsstrA nemzetközi vállalatcsoport felel a konténerek utolsó szállítási szakaszának megszervezéséért a China Railway Group számára. A nyújtott szolgáltatások köre magában foglalja az árutovábbítási és a vámügyi dokumentáció elkészítését is. A koronavírus terjedése által okozott nehéz járványügyi helyzet ellenére ez az AsstrA ügyfél folyamatosan, hetente kapja a konténereket, a megállapított ütemezés szerint.
„Ennek a kulcsfontosságú európai infrastrukturális projektnek a befejezése 2022-re várható. A kivitelezés után a Budapest–Belgrád vasútvonal kritikus jelentőségűvé válhat a Magyarországról Szerbián át az athéni fő tengeri kikötőbe irányuló teherforgalom szempontjából. Ezen felül, ez a vasútvonal lesz a leggyorsabb út Nyugat és Kelet között. Az építkezés után Magyarország lesz Európa egyik legnagyobb logisztikai csomópontja” – osztja meg Vladislav Martin, az AsstrA kínai vasúti divíziójának szakértője.
A kínai hatóságok ragaszkodnak álláspontjukhoz, miszerint céljuk a globális infrastruktúra fejlesztése, és nem a politikai befolyás kiterjesztése. Ebben az értelemben Szerbia megfelelő hely erre. A vonal építése először is lehetővé teszi gyors szállítási összeköttetések létrehozását Nyugat-Európával. Másodsorban az ország profitálhat abból, hogy szállítási csomópontként szolgál, ezzel növelheti a bevételeit, javíthatja nemzeti költségvetését.
„A Budapest–Belgrád vasúti projekt lenyűgöző. Ez egy új, Kínából Európába vezető útvonal része, mely alkalmas lesz nagysebességű tehervonatok használatára. A logisztikai piac jövőjét olyan átalakulás fogja meghatározni, amely elősegíti, hogy az ügyfelek biztonságos és gyors megoldásokat kapjanak megfizethető áron” – mondta Kovács-Máté Botond, az AsstrA magyarországi fióktelep-vezetője.