A vasút a történelem során mindig is az egyik legfontosabb teherfuvarozási mód volt. Az óceánokon zajló szállítás után a vasúti szállítás a második legnépszerűbb szállítási mód a teljes szállítási forgalom tekintetében. A világ vasúthálózata 1,3 millió kilométer hosszú. A Kína és Európa közötti vasúti szakasz hossza 11,2 ezer kilométer az Új Selyemút útvonalon.
Az AsstrA nemzetközi vállalatcsoport életében mozgalmasan indult 2020 A logisztikai szolgáltató pótalkatrészek Kínából Magyarországra szállításában segédkezett az új „Egy Övezet – Egy Út” vasút építéséhez a Magyarország és Szerbia közötti szakaszon. Szerbia megkezdte a vasút építését Magyarország irányában, ahonnan a tervek szerint Görögországig is kiterjed majd az útvonal.
„Az AsstrA csapata a China Railway Group-tól induló részegységek utolsó szállítási szakaszában történő konténerszállítás megszervezéséért volt felelős, amelyeket végül a Budapest – Belgrád vasúti szakaszon használnak majd fel. További nyújtott szolgáltatásunk a tranzit vámokmányok ügyintézése volt. 55 konténer érkezett Wuhanból. Januárban 14 teherszállító konténer érkezett, a fennmaradó 41 pedig februárban. A rakományt a szerb Nova Pazova vasútállomásra szállítottuk” – mondta Vladislav Martin, az AsstrA kínai osztályának szakembere.
A projekt különösen nagy kihívást jelentett a szigorú szállítási feltételek és a vasútállomás szűkös rendelkezésre állása miatt.
„A konténereket csak bizonyos napokon tudtuk lerakodni – szerdán és pénteken. Minden más időpontban a vasútvonal építés alatt állt. Szakembereinknek szorosan ragaszkodniuk kellett ehhez az ütemtervhez, hogy betarthassák a címzett által kért határidőket. Nem volt könnyű! Szerbia nem része az EU-nak, és így nehéz volt meghatározni a határátlépési időket” – tette hozzá Vladislav Martin.
A hivatalos előírások szerint csupán 5 konténer vámkezelésére kerülhet sor minden nap. Ezért a vámellenőrzéshez szükséges alaki követelmények hatékony kezelése volt az AsstrA csapat fő prioritása. Ellenkező esetben további pénzügyi veszteségek keletkeztek volna.
„A hosszabb szállítási idő magasabb költségeket eredményez. A megrakott konténerek tárolása a budapesti vasútállomáson napi 30 euróba kerül az érkezés utáni 4 naptól kezdve. Következésképpen, rossz tervezéssel az összes konténer tárolásának költségei elérhették volna a napi 1200 eurót” – mondja Vladislav.
Az AsstrA csapata a következő rakománykezelési tervet dolgozta ki:
Hétfő - Megérkezik az első öt konténerből álló tétel a vámhatósághoz.
Kedd - Az első tétel vámkezelése.
Szerda - Az első tétel leszállítva a végső címzettnek; a következő tétel megérkezik a vámhoz.
Csütörtök - A következő tétel vámkezelése.
Péntek - A következő tétel leszállítva a végső címzettnek.
Ezután a ciklust megismételtük.
Ilyen módon az AsstrA szakemberei két héten belül képesek voltak az összes konténert leszállítani úgy, hogy a végső szállítás során még egy további konténert is hozzátettek. Ezzel az egyértelmű és hatékony módszerrel az ügyfél minimális költségekkel sikeresen befejezte a projektet.
„Ebben az EU, Kína és Szerbia hatóságainak égisze alatt zajló nemzetközi projektben való részvétel felejthetetlen élmény volt. Örömmel tölt el a tudat, hogy részt veszünk a fontos európai infrastruktúra fejlesztésében. Mindig arra törekszünk, hogy ügyfeleink mellett álljunk és tanácsot adjunk az operatív megoldásokat igénylő kérdésekben. Megnövekedett keresletet szolgálunk ki a régióban és ennek megfelelően irodát nyitottunk Budapesten. Az ottani jelenlétünk közelebb hoz minket a helyi ügyfelekhez, és segít minket abban, hogy azonnal reagálhassunk a kéréseikre” – foglalja össze Andrzej Iwanow-Kolakowski, az AsstrA EU-országok regionális igazgatója.