A koronavírus Wuhanban nagyon gyorsan fejlődik, a helyzet egyre rosszabb, és ez zavarokat okoz a globális ellátási láncokban. Biztonságosak-e a Kínából származó rakományok? Hogyan lehet a legmegfelelőbben kezelni a jelenlegi feltételeket? Grzegorz Zdybel, az AsstrA-Associated Traffic AG nemzetközi szállítmányozási és logisztikai csoport Trade Lane Managere megválaszolja ezeket és még sok más kérdést.
Befolyásolja-e a koronavírus Kínában történő terjedése az áruk szállítását a Lengyelország-Kína- Lengyelország útvonalon?
A kínai helyzet és a koronavírus terjedésének megfékezése jelenleg prioritásként kezelendő. A legnehezebb helyzet Hubei tartományban van, ahol Wuhan található. A közbiztonság védelme érdekében a legfontosabb intézkedéseket a helyi közszolgálatok mellett a munkáltatók teszik, amelyek a növekvő számú koronavírus-esetek miatt kénytelenek meghosszabbítani az állásidőket a termelési létesítményekben.
Jelentős számú a hi-tech és autóipari gyár található Wuhanban. Itt már láthatóak a csökkenő ellátás jelei. Nagy a veszélye annak, hogy nehéz időszak következik a nemzetközi szállítás tekintetében, különösen a termelés újraindítása után.
Az AsstrA prioritása a leghatékonyabb szállítási megoldásokhoz való hozzáférés biztosítása versenyképes árakkal és szállítási határidőkkel. Célunk, hogy támogassuk a más globális régiókban, például Dél-Koreában található alternatív gyártó létesítményekből származó, diverzifikált árufuvarozási folyamatokat.
A közúti szállítás itt jó alternatívája lehet a légi vagy vasúti szállításnak. A stabil, szerződéses beszállítók túlnyomó többsége rendelkezik olyan szerződéses „vis maior” rendelkezésekkel, amelyek korlátozzák a felelősségüket abban az esetben, ha a termékeket nem időben szállítják a kereskedelmi hálózatokba. Komolyabb bonyodalmak lesznek a hi-tech és autóipari alkatrészek just-in-time (éppen időben) vagy just-in-sequence (éppen sorrendben) behozatalában. Ezeket az alkatrészeket közvetlenül a gyártósorokba szállítják, így a nagyon rövid szállítási határidők és a készletek folyamatos biztosítása elengedhetetlenek a termelés folyamatosságának fenntartásához.
Milyen a jelenlegi kereslet a Kínából szállított termékekre?
A Kínából szállított termékek iránti kereslet nem csökkent. A termékek rendelkezésre állása korlátozott a meghosszabbított kínai ünnepi időszak miatt is. Kína továbbra is a világ vezető gyártója.
Azokat az árukat, amelyeket például Németországban vásárolunk, gyakran Kínában gyártják. Jó példa erre a védőmaszkok esete. Ezekből jelenleg hiány van. Elsődlegesen a kórházakhoz és orvosokhoz kerülnek. A kínai gyárak gyakran 2-3 műszakban dolgoznak, hogy kielégítsék a keresletet. Az AsstrA csapata ezért kereskedelmi szakértelmére támaszkodik, hogy beszerezze ezeket a termékeket annak érdekében, hogy Kínába szállítsák őket.
Biztonságosak-e a Kínából származó rakományok?
A 2002/2003-as SARS-vírus kitörés elleni küzdelem tapasztalatai alapján úgy tűnik, a jó higiénia és a gyakori kézmosás a legmegfelelőbb módja a jelenlegi egészségügyi veszély kezelésének. Az általános biztonság érdekében folyamatosan figyelemmel kell kísérni a kínai helyzetet, hogy szükség esetén megfelelő segítséget lehessen nyújtani.
Maguk a rakományok nem jelentenek veszélyt. A vírus a levegőben lévő cseppecskéken át terjed. A járványok terjedésének korlátozása globális prioritás kell, hogy legyen.
Milyen fuvarozási mód jelenleg a legbiztonságosabb a Kínából érkező szállításokhoz?
Nehéz egyértelműen meghatározni, melyik a legbiztonságosabb szállítási eszköz. A józan ész és a koronavírus alapvető megismerése, valamint a terjedésének korlátozását célzó intézkedések, az ellátási lánc minden résztvevője számára kötelező, a termelőktől a szállítást végző társaságokon át a címzettekig.
Az AsstrA csoport különleges biztonsági óvintézkedéseket alkalmaz a Kínából történő szállítás megszervezésekor?
Az alkalmazottak és az ügyfelek biztonsága kiemelten fontos az AsstrA számára. Az egészségügyi felügyeletek összes ajánlásának betartásával működünk. Ezenkívül minden olyan személy, aki az eredeti dokumentációval és a rakománnyal érintkezésbe kerül átrakodás közben, alkoholos ágensekkel fertőtleníti a kezét.
Azon tény ismeretében, hogy néhány kínai vállalat február 29-ig zárva tart, várhatunk-e export- fellendülést azok újbóli megnyitása után?
Felkészülünk ennek a lehetőségére, ezért prioritásunk a leghatékonyabb szállítási megoldások lekötése. Folyamatosan új szolgáltatáskínálatokat és támogatási funkciókat valósítunk meg. Érdemes megjegyezni, hogy eltarthat egy ideig, amíg a globális ellátási láncok visszatérnek a teljes hatékonysághoz. Kínai kollégáinkkal folyamatosan figyelemmel kísérjük a koronavírus helyzetet. Amikor az összes gyártási folyamat normalizálódik, folytatni fogjuk azon új utak azonosítását, amelyek biztosítják a keresett árukhoz való hozzáférést Kínában és Európában egyaránt.