„Kevesebb megrendelés, kevesebbet teljesít az úton lévő gépkocsi, és azt is lassabban” – összegezte a Brexit utáni helyzetet Veres Balázs, a Supernova Intertrans fuvarozási igazgatója. A járművezetők arról panaszkodnak, hogy sem az európai oldalon, sem a brit oldalon nem tudja sem a felrakó, sem a lerakó, milyen papír kell a határon. A sofőrtől elvárják, hogy képben legyenek, de nem hisznek nekik. Megkérdeztük a magyar fuvarozási szektor néhány képviselőjét, mit tapasztaltak a Brexit utáni szállítmányozásról.
"A kolléga már egy hete áll a brit határon a rakománnyal, ami elvileg prioritást élvez” – mesélte a Trans.INFO-nak egy neve elhallgatását kérő járművezető, aki már évek óta „angolozik”. – „Én már hazafelé gurulok, de ez annak köszönhető, hogy üresen álltam fel a kompra.”
A Times tudósítása szerint január óta drasztikusan megemelkedett azoknak a kamionoknak a száma, amik áruval érkeztek a szigetre Európából, de visszafelé üresen kelnek át a csatornán. Veres Balázs, a Supernova Intertrans fuvarozási igazgatója nem csodálkozik ezen: azt mondja, ha befelé nem is, de kifelé napokat kell várni a htáron. Sőt, az első két hétben volt olyan kocsi is, ami egy hetet állt vámkezelésre várva. Mindez nem a fuvarozó hibájából történt, hanem a megbízó felkészületlenségéből fakadt.
"Egyszerűen nem volt elég ismeretük a vámkezelési eljárásokról – arról, hogy mit kell kitölteni, és azt hova kell továbbítani” – mondja Veres.
A Supernova fuvarozási igazgatója arról számolt be, hogy míg a Brexit előtt a fuvarok 30%-át tették ki a brit szállítások, most nagyjából csak 5% ez az arány.
Azonban az angol fuvarok száma nem csak amiatt csökkent, mert bonyolult vagy költséges a vámeljárás, hanem amiatt is, mert a vámeljárás miatti várakozást nem akarja a megbízó kifizetni. Veres elmondása szerint egy nagy kocsi legalább 500 km-t megy naponta, így ha kétnapig áll, akkor a fuvarozó 1000 km kieséssel számol. Ezt nem képes vagy nem hajlandó kifizetni egyik partner sem – teszi hozzá a fuvarozási igazgató.