Az AsstrA Forwarding AG és bármely leányvállalata
Szállítási szolgáltatások
ÁLTALÁNOS FELTÉTELEK
( 2017.06.01. 1.1-es verzió )
Definíciók
Ezekben a feltételekben:
„Ügyfél”: AsstrA Forwarding AG és annak bármely kapcsolt vállalkozása. A jelen feltételekben az Ügyfélre történő hivatkozás magában foglalja az Ügyfél alkalmazottait, ügynökeit és más személyeket, akikért a törvény szerint az Ügyfél felelős.
„Társult vállalkozás”: (az „Ügyfél” vonatkozásában) bármely más szervezet, amelyet az Ügyfél közvetlenül vagy közvetetten ellenőriz vagy felügyel . Az Ügyfél bármely tagvállalatának joga van érvényesíteni ezeket a feltételeket az Ügyfél helyett, mintha azok a jelen Szerződés eredeti szerződő felei lennének. Az AsstrA Forwarding AG kizárólagosan jogosult megerősíteni annak tényét, hogy egy adott személy kapcsolt vállalkozása-e vagy sem.
„Szállító”: bármely személy, cég vagy társaság, amely szerződést (Szállítási Megrendelést) köt az Ügyféllel szállítási és egyéb kapcsolódó szolgáltatásokról, melyet a Szállítási Megrendelés alapoz meg.
„Feltételek”: az Ügyfél jelen Szállítási Szolgáltatások Általános Feltételei, amelyek időről időre változnak. Az Ügyfél bármikor megváltoztathatja és/vagy módosíthatja ezen Feltételeket. Az alkalmazandó verziót a Szállítási Megrendelés tartalmazza.
„Szállítási Megrendelés”: minden olyan írásbeli utasítás, amelyet az Ügyfél a Szállítónak ad az abban meghatározott áruk gyűjtésére, kezelésére, tárolására, szállítására vagy egyéb, az árukkal kapcsolatos szolgáltatásokra vonatkozóan.
„Szolgáltatások”: szállítási és/vagy egyéb logisztikai szolgáltatások, amelyeket egy adott Szállítási Megrendelés tartalmaz.
Valamely „Fél”: Az „Ügyfél” vagy a „Szállító” egyenként, külön-külön, és a „Felek” együttesen.
A jelen Feltételek nem érintik a Felek külön Keretszerződéssel szabályozott kapcsolatát.
1. E FELTÉTELEK HATÁLYA
1.1. Az Ügyfél és/vagy Leányvállalatai nem kizárólagos alapon kívánják megbízni a Szállítót szállítási és/vagy egyéb logisztikai szolgáltatások nyújtásával a Szállítási Megrendelés alapján, amelyet külön kell elkészíteni a jelen Feltételek szerint.
1.2. A Szállító az Ügyfél által megrendelt Szolgáltatásokat szigorúan az Ügyfél által kiadott Szállítási Megrendelésnek megfelelően nyújtja, és azon Szolgáltatásokra vonatkozóan, amelyek tartalmazhatják, de nem korlátozódnak az alábbiak közül egyre vagy többre —
Fuvarozási és vámkezelési szolgáltatások;
Útbiztonsági felmérések;
Közúti szállítás;
Segítségnyújtás a vámtranzit műveletekben;
Áruk konszolidációja;
Az áruk rögzítése;
Konténerek feltöltése és kiürítése
Tanácsadás optimális szállítási módszerek és optimális útvonalak tekintetében;
1.3. Az Ügyfél az áruk szállítását a Szállítótól Szállítási Megrendelés kiállításával rendeli meg, írásbeli formában, az Ügyfél dedikált foglalás-kezelési rendszerének (OTM) segítségével vagy más módon.
A Szállító a Szállítási Megrendelés elfogadását 3 órán belül visszaigazolja attól a pillanattól számítva, hogy az Ügyfél a Szállítási Megrendelést a Szállító által megadott e-mail címre megküldte. A Szállítási Megrendelést a Szállító által elfogadottnak kell tekinteni jelen Szerződési Feltételek szerint továbbá akkor is, ha:
a járművet a berakodási helyre szállítják (a kiadott Szállítási Megrendelés feltételei szerint); vagy
a Szállító a Szállítási Megrendelést nem utasította el kifejezetten az Ügyfél általi megküldésétől számított 5 órán belül.
A Szállító megadta a jármű rendszámát
1.4. Az Ügyfélnek joga van a Szállítási Megrendelést a berakodási idő előtti 24 órán belül visszavonni vagy módosítani, az Ügyfélnek járó további költségek vagy büntetések megfizetése nélkül.
1.5. A Szállítási Megrendelés elfogadásakor úgy kell tekinteni, hogy a Szállító rendelkezik a Szállítási Megrendelés teljesítéséhez szükséges minden információval. Ezért a Szállítónak ésszerű időn belül kell megigényelnie minden olyan további információt, amely szükségesnek ítél a feladatok szállítási ütemterv és feltételek szerinti elvégzéséhez.
2. A SZÁLLÍTÓ KÖTELEZETTSÉGEI
2.1. A Szállító szavatolja és vállalja, hogy:
rendelkezik a szükséges teljes kapacitással és felhatalmazással, valamint minden szükséges tanúsítvánnyal, jóváhagyással, licenccel, engedéllyel és hozzájárulással a Szállítási Megrendelés megkötéséhez és teljesítéséhez, valamint a Szolgáltatások nyújtásához;
a Szolgáltatások nyújtásakor be kell tartania az összes alkalmazandó rendeletet, törvényt, előírást és a bevált ipari gyakorlatot (beleértve különösen, de nem kizárólagosan az áruk szállítására, a munkahelyi egészségvédelemre és biztonságra, a környezetre, a bérekre, a foglalkoztatás idejére és körülményeire, diszkriminációra, adatvédelemre, magánéletre, gazdasági szankciókra, kereskedelem-ellenőrzésre és korrupcióellenes intézkedésekre vonatkozóakat);
a Szolgáltatásokat ésszerű szakismerettel, gondossággal és igyekezettel, hatékony, hozzáértő és professzionális módon fogja teljesíteni.
2.2. A Szállító a Szolgáltatásokat szigorúan az egyes Szállítási Megrendeléseknek megfelelően, megfelelő gondossággal és hozzáértéssel, professzionálisan és igyekezettel, a legmagasabb ipari szabványokkal összhangban végzi.
2.3. Képzett és tapasztalt személyzet:
A Szállító gondoskodik arról, hogy minden egyes, a Szállítási Megrendeléssel összefüggésben a Szállító által alkalmazott vagy más módon bevont foglalkoztatott (beleértve a alkalmazottakat, a munkásokat, az ügynököket és az önfoglalkoztató vállalkozókat is, függetlenül attól, hogy közvetlenül magánszemélyként vagy egy másik társaságon keresztül alkalmazzák-e) (a továbbiakban: Szállítói Személyzet) elegendő kapacitással, kompetenciával, készséggel és tapasztalattal rendelkezik ahhoz, hogy időben és szakmailag megfelelő módon elvégezhesse a rá bízott feladatokat. A Szállító kizárólagosan felelős a Szállítói Személyzetének felügyeletéért, napi irányításáért és ellenőrzéséért;
A 2.3. pont 1. részének sérelme nélkül, mielőtt bármely személy részt vehetne a Szolgáltatások nyújtásában, a Szállító átveszi és ellenőrzi a megfelelő referenciákat és egyéb képesítéseket a szokásos eljárásainak megfelelő munka biztosítása érdekében. Ezeket kérésre az Ügyfél, illetve – az Ügyfél választása szerint – bármely harmadik fél auditor rendelkezésére kell bocsátani.
2.3.1. A Szállító felel annak biztosításáért, hogy amikor a Szállítói Személyzet az Ügyfél, a feladó, a címzett vagy a Szállítási Megrendeléssel érintett bármely más társaság telephelyén tartózkodik, betartsa az ilyen helyiségekben érvényes valamennyi irányelvet és eljárást (beleértve a testi épségre és az egészségvédelemre, illetve a biztonságra és környezetvédelemre vonatkozó eljárásokat), valamint az Ügyfél, a feladó, a címzett vagy a Szállítási Megrendeléssel érintett bármely más fél minden ésszerű utasítását és rendelkezését. A fentiek korlátozása nélkül a Szállító köteles megfelelni és köteles biztosítani, hogy a Szállítói Személyzet megfeleljen az összes vonatkozó egészségügyi, biztonsági és környezetvédelmi előírásnak.
2.3.2. Ha a Ügyfél ésszerű véleménye szerint a Szállítói Személyzet bármely tagja:
nem teljesíti a jelen Feltételek szerinti teljesítményszintet; vagy
olyan magatartást tanúsít, amely az Ügyfél számára elfogadhatatlan,
akkor a Szállító az Ügyfél kérésére, de a Szállító költségére köteles a Szállítói Személyzet szóban forgó tagját eltiltani a Szolgáltatások nyújtásával kapcsolatos mindennemű részvételétől a lehető leghamarabb, de mindenképpen legfeljebb 7 napon belül.
2.4. A Szállító gondoskodik arról, hogy a jelen Feltételek teljesítéséhez használt szállítójárművek jó, tiszta és higiénikus állapotban legyenek, rendszeresen tisztításra és karbantartásra kerüljenek, illetve olyan állapotban tartsák azokat, amely biztosítja, hogy az áruk a sérülés kockázatának semmilyen módon ne legyenek kitéve a szállítás során.
2.5. Minden szállító jármű, akár bérelt, akár saját tulajdonú, rendeltetésszerű, és megfelel minden vonatkozó törvény és rendelet előírásainak. Minden szállító jármű biztonságosan használható, és a Szállító mindig működőképes állapotban tartja azokat a saját költségén.
2.6. Annak érdekében, hogy biztosítani lehessen a Szolgáltatás előírt minőségét, a Szállítónak be kell mutatnia, hogy pénzügyi helyzete megfelelő. Ennek érdekében, az Ügyfél kérésére, információkat kell szolgáltatnia pénzügyi bevételéről és mérlegéről, valamint társadalombiztosítási járulékairól és adóigazolásairól. Az Ügyfél saját belátása szerint jogosult a Szállító berendezés-állományának ellenőrzésére anélkül, hogy a Szállítót mentesítené a jelen Feltételekből fakadó bármely kötelezettség alól.
2.7. A teherautókat fel kell szerelni a következőkkel:
A szükséges számú rögzítési pont a jármű mindkét oldalán, a hatályos jogszabályoknak megfelelően, és ha lehetséges, a teherautó belsejében;
Elegendő számú heveder a hatályos jogszabályok betartásához. Legalább ugyanolyan ellenállású vasláncok vagy kábelek szintén megengedettek;
Elegendő mennyiségű csúszásmentes szőnyeg, melyek mérete elég nagy ahhoz, hogy könnyen és a rakomány berakodásának megkezdése előtt elhelyezhető lehessen a padlón úgy, hogy felesleges legyen a berakodás közben igazítgatni vagy illeszteni. Teljes mértékben tilos a csúszásmentes szőnyegek elhelyezése vagy áthelyezése, ha azok függesztett rakomány alatt vannak;
A pótkocsi teljesen biztonságos kinyitásához szükséges eszközök. Nem engedélyezettek olyan veszélyes munkavégzési módszerek, mint a nem rögzített létrák használata és a teherautó tetejére mászás;
A pótkocsi padlójának mindig üresnek és tisztának kell lennie.
Azok a tehergépjárművek, amelyek nem felelnek meg a követelményeknek, nem vehetik fel a rakományt.
2.8. A Szállító gondoskodik arról, hogy az árut semmilyen módon ne érhesse szennyezés, eső, por, hő vagy fagy. Szükség esetén a Szállítónak az áruk védelme érdekében szigetelt és/vagy hőmérséklet-szabályozott pótkocsikat kell használnia.
2.9. A Szállító gondoskodik a jármű biztonságos elhelyezéséről a berakodási/kirakodási helyeken, a beépített jármű-rögzítő mechanizmusok működtetéséről és a jármű rakterének fixálásáról a be- és kirakodás során.
2.10. A Szállítót begyűjtési kötelezettség terheli, amelyben vállalja, hogy megvizsgálja és felveszi akármilyen áruk bármilyen mennyiségét, amelyet a berakodási pontnál rendelkezésére bocsátottak, a Szállítási Megrendelések rendelkezéseinek és ezen feltételeknek megfelelően. Az áruk begyűjtése előtt a Szállítónak kifejezetten fel kell tüntetnie a szállítási okmányokon (különösen a fuvarlevélen) a felpakolt áruk állapotával kapcsolatos minden nem-megfelelőséget vagy hibát. Ilyen kifogások hiányában úgy kell tekinteni, hogy a Szállító a szállítási okmányokban meghatározott árut jó állapotban és rendben kapta meg.
2.11. Ha a Szállító nem tartja be az Ügyfél által kiadott begyűjtési ütemezéseket, ez utóbbi fenntartja magának a jogot, hogy a Szállítóra eredetileg rábízott Szolgáltatással mást – az Ügyfél által választott harmadik felet – bízzon meg, miközben fenntartja a jogot arra, hogy a Szállítótól visszatérítést kérjen. Erre a célra esetlegesen visszatarthat azokból az esedékes összegekből is, amelyekkel az Ügyfél a harmadik fél szállítási szolgáltatásaként tartozik a Szállítóval szemben.
2.12. Abban az esetben, ha az árukat a Szállító szállítójárműjére az Ügyfél alkalmazottai és/vagy felszerelései (például daruk) bevonásával rakodják be, akkor a műveleteket a Szállító ellenőrzése és irányítása alatt kell elvégezni.
2.13. A Felek megállapodnak abban, hogy a termékek berakodását, kirakodását és elhelyezését, valamint az áruk rögzítéséhez kapcsolódó bármely műveletet a Szállító felügyelete alatt és annak utasításaival és irányelveivel összhangban kell elvégezni, még akkor is, ha az Ügyfél vagy alkalmazottja segíti a Szállítót az ilyen műveletek során. A Szállító teljes felelősséget vállal a fent említett tevékenységekért, és megtéríti az Ügyfélnek minden olyan cselekedet vagy gondatlanság következményeit, amelyek bármilyen kárt okoznak.
2.14. A járműnek a rakodási helyről való távozása előtt a Szállító vállalja annak ellenőrzését, hogy a berakodott árukkal nem haladja-e meg a jármű a maximális összsúlyát (az áruk tengelyek szerinti megoszlását, azaz a tengelyterhelést is figyelembe véve), és hogy a jármű az elvégzendő szolgáltatások teljesítése során semmilyen módon nem sérti meg az áruk berakodásának és kirakodásának országában érvényes vonatkozó jogszabályokat, valamint a szállítási útvonala által érintett országok törvényeit.
2.15. Amennyiben a jármű raktere plombával lezárandó, a Szállító ebben az esetben sem mentesül a felelősség alól, hogy az áruk tényleges mennyisége a fuvarlevélben feltüntetett mennyiségnek mindenkor megfeleljen.
2.16. A Szállító szavatolja, hogy értesíti az Ügyfelet a be- és kirakodás időpontjának a szállítási megrendelésektől való bármilyen eltéréséről, illetve szintén haladéktalanul, írásban értesíti az Ügyfelet az áruk vagy okmányok bármilyen veszteségéről vagy sérüléséről, bármikor történjenek is, valamint teljes mértékben és haladéktalanul támogatja az Ügyfelet bármely igény kezelésében és rendezésében.
2.17. A Szállító vállalja, hogy betartja és személyzetével betartatja a közlekedési és autópálya-szabályokat, a Szállítási Megrendelésben meghatározott be- és kirakodási helyeken érvényben lévő szabályokat és előírásokat, valamint a feladó/címzett által adott egyéb biztonsági utasításokat.
2.18. Amikor az árut a címzettnek szállítja, a Szállító vállalja, hogy aláíratja a szállított árukra vonatkozó fuvarokmányokat, feltüntetve minden indokolt fenntartást, ha van ilyen. A Szállító felügyeli a kirakodást, kivéve, ha a Szállítási Megrendelés másként rendelkezik.
Ha az áruk címzettje okától függetlenül megtagadja az áruk átvételét, a Szállító vállalja, hogy:
haladéktalanul értesíti az Ügyfelet a címzett(ek) általi elutasításról és annak okáról;
haladéktalanul végrehajtja az Ügyfél által adott összes utasítást;
szükség esetén az árut megfelelő tárolóhelyiségben tárolja, ahol az árut jó állapotban lehet tartani, amíg az Ügyfél nem értesíti a Szállítót az áruk másik szállítási helyéről.
A Szállító vállalja, hogy az Ügyfél által adott utasításokat a lehető leghamarabb végrehajtja annak érdekében, hogy ezeket az árukat a végső rendeltetési helyükre szállítsa.
2.19. A Szállító semmilyen körülmények között nem jogosult az áruk egészének vagy egy részének tranzitban történő kirakására, mozgatására, tárolására, átrakodására és/vagy kezelésére, kivéve vis maior esetén, és amennyire lehetséges, csak az Ügyféltől kapott kifejezett engedély megszerzése után.
2.20. Ha feltétlenül szükséges az áruk tranzitban történő kirakodása, tárolása és/vagy kezelése az áruk szállítása során, a Szállító az Ügyfél írásbeli hozzájárulásának kézhezvétele után vállalja, hogy:
az áruk kirakodását és kezelését az árukhoz megfelelő eszközökkel végzi;
az árukat olyan leplombált raktárban tárolja, amely megfelel az áruk sajátos jellegének, oly módon, hogy elkülönüljenek minden egyéb, az adott raktárban tárolt árutól; és,
általánosságban biztosítja az Ügyfelet arról, hogy az áruk integritását és/vagy minőségét érő bármiféle természetű károsodás, bármilyen és teljes kockázatát elkerüli.
A Szállító ugyanezt a felelősséget vállalja akkor is, ha az Ügyféltől nem rendelkezik utasításokkal. Ezért, a körülményektől függetlenül, a Szállító szigorú felelősséggel tartozik a megállapodás szerinti Szolgáltatás teljesítéséért.
2.21. A Szállító garantálja, hogy a megrendelt szállítást közvetlenül és késedelem nélkül végrehajtja, és az árut a megjelölt rendeltetési helyre szállítja, az Ügyféllel egyeztetett feltételek szerint, az Ügyfél által kiállított összes dokumentummal együtt.
2.22. Ha a Szállító nem tudja teljesíteni a Szolgáltatásokat a Szállítási Megrendelésben meghatározott kézbesítési határidőig, akkor az Ügyfél utasíthatja a Szállítót, hogy tegyen további intézkedéseket a Szolgáltatások teljesítésének felgyorsítására kiegészítő erőforrások felhasználásával (ideértve további járművek mozgósítását) a szóban forgó áruk időben történő kiszállításának biztosítása érdekében. Ha a késedelem vagy a mulasztás a Szállítónak a jelen Feltételekben vagy egy adott Szállítási Megrendelésben foglalt kötelezettségeinek megsértéséből adódik, a Szolgáltatások felgyorsításával járó többletköltségeket a Szállító számlájára kell terhelni. A kétségek elkerülése érdekében, ha a késedelem oka bármilyen Vis maior esemény, vagy az Ügyfél vagy bármely olyan személy által okozott késés, amelyért az Ügyfél felelős, a Szállító jogosult az ilyen jellegű felgyorsítással jár ésszerű többletköltségekre.
3. A ÜGYFÉL KÖTELEZETTSÉGEI
3.1. Az Ügyfél minden szükséges információt közöl a Szállítóval az árukkal és a szállítással kapcsolatban, és garantálja az átadott információk pontosságát.
3.2. Az Ügyfélnek az árut csomagolással kell ellátnia, amely az árut szállítás közben biztonságban tartja.
3.3. A rakodási műveletek során az Ügyfél segítséget nyújt a Szállítónak, és teljesíti a Szállító összes utasítását az áruk raktérbe történő elhelyezéséről, hogy elkerülje a jármű túlsúlyát a tengelyterhelést figyelembe véve.
3.4. Az Ügyfél megfizeti a Szállítónak a jelen Feltételek szerint nyújtott szolgáltatásokért kiállított számláit.
4. ÁR ÉS FIZETÉSEK
4.1. A Szállító szavatolja, hogy teljesítette a Szállítási Megrendelést befolyásoló összes feltételt és körülményt, valamint a Szolgáltatások teljesítésére vonatkozó képességét a Szállítási Megrendelés és a jelen Feltételek szerint. A Szállító nem jogosult semmiféle további kifizetésre vagy juttatásra, kivéve a Szállítási Megrendelésben kifejezetten meghatározott esetekben. A Szállító felelős minden félreértésért, helytelen információért és feltevésért, bárhogy is történt, kivéve, ha ezeket az információkat az Ügyfél írásban közölte.
4.2. Hacsak a Szállítási Megrendelésben kifejezetten másként nem rendelkeznek, a Szállítási Megrendelésben meghatározott ár tartalmazza:
a Szolgáltatások nyújtásával kapcsolatos összes kiadást, költséget és díjat;
a Szállító Szállítási Megrendelésből és jelen Feltételekből fakadó kötelezettségeinek betartását , ideértve korlátozás nélkül az összes felhatalmazás, engedély és kíséret költségeit is.
4.3. A Szállító a Szállítási Megrendelésben meghatározott áron kívül semmiféle kifizetésre nem jogosult, kivéve, ha a jelen Feltételek vagy bármely Szállítási Megrendelés kifejezetten rendelkezik erről. Abban az esetben, ha a Szállítónál bármilyen olyan többletköltség felmerül, amelyre e rendelkezés értelmében jogosult költségtérítést igényelni, a Szállító írásban értesíti az Ügyfelet a kiegészítő költségekről, mihelyt tudomást szerez róla, de még annak felmerülése előtt. A Szállító nem tehet olyan lépést, amely többletköltségeket eredményez kivéve, ha az Ügyfél visszaigazolja e költségek elfogadását. Amennyiben a Szállítónál e cikkely értelmében többletköltségek merülnek fel, a Szállító köteles az Ügyfél felé dokumentálni a költségeket azok igazolására.
4.4. Az útvonal bármely módosítása vagy bármilyen olyan változás, amely az ár kiigazításához vezethet, csak akkor érvényes, ha a felek kifejezetten megállapodtak arról mielőtt a jármű elhagyná a rakodási helyet vagy legkésőbb a szállítás során.
4.5. A Szállító a megfelelően ellátott Szolgáltatásaiért fizetséget kap az Ügyfélnek benyújtott számlája alapján, a Szállítási Megrendelésben meghatározott fizetési feltételeknek megfelelően. Amennyiben a Szállítási Megrendelés nem tartalmaz fizetési feltételeket, akkor a fizetést 45 napon belül kell teljesíteni a jelen Feltételek 4.6. pontjában meghatározott dokumentumok ellenében.
4.6. Minden számla mellé csatolni kell a Szállítási Megrendelésben előírt dokumentációt. Ha a Szállítási Megrendelésben nincs meghatározva dokumentáció, akkor a számlát az aláírt eredeti szállítólevél (CMR) kíséri, amelyre vonatkozóan kifizetést igényelnek. A Szállító a kirakodást követően mihamarabb, de legkésőbb 24 órán belül, az áru kézhezvételét igazoló, a címzett által aláírt fuvarlevél (CMR) másolatát az Ügyfélnek átadja. Az áruk eredeti fuvarlevelét (CMR) a Szállító a kirakodástól számított 14 napon belül köteles megküldeni az Ügyfélnek.
4.7. Ha az Ügyfél a számla bármely részét vitatja, akkor jogosult visszatartani ezt a kifizetést a vita rendezéséig, de a nem vitatott rész kifizetését teljesíti.
4.8. Bármely más rendelkezésre álló jogorvoslat sérelme nélkül, az Ügyfél jogosult levonni minden esedékes vagy esedékessé váló összegből minden olyan kiadást, kárt, költséget vagy büntetést, amelyekért a Szállító a jelen Feltételek szerint felel.
4.9. Az Ügyfél fizeti saját bankjának banki jutalékait, a Szállító pedig saját bankjának banki jutalékait fizeti, ideértve a levelező bankok banki jutalékait is.
5. DOKUMENTUMOK ÉS ELLENŐRZÉS
5.1. A Szállító nyilvántartásokat vezet az általánosan elfogadott számviteli alapelvek szerint, amelyeket következetesen alkalmaznak a Szállító Ügyfél részére kiállított számláinak alátámasztására, és olyan egyéb nyilvántartásokat is vezet, amelyeket az Ügyfél ésszerűen megkövetelhet a jelen feltételek szerint nyújtott szolgáltatásokkal kapcsolatban („Nyilvántartások”). A Szállító ezeket a nyilvántartásokat köteles megőrizni
legalább öt (5) évig a szolgáltatás nyújtása után, kivéve az adókkal vagy vámokkal kapcsolatos Nyilvántartásokat, amelyeket a Szállítási Megrendelés vagy külön Megállapodás végétől számított tizenöt (15) évig meg kell őrizni. Az Ügyfél kérésére a Szállító átadja az Ügyfélnek a Nyilvántartásokat, amelyeket az Ügyfél megvizsgálhat és ellenőrizhet annak megállapítása érdekében, hogy az Ügyfél megfelel-e a jelen feltételeknek. Bármely ilyen ellenőrzésre a Szállító telephelyén, szokásos munkaidőben, a Szállító ésszerű előzetes értesítését követően kerülhet sor. Az Ügyfél sokszorosíthatja az ilyen nyilvántartásokat és megtarthatja a másolatokat, valamint független könyvvizsgálót vehet igénybe az itt felsorolt jogainak gyakorlása során. Ha az Ügyfél az e cikkely alapján elvégzett bármely ellenőrzés eredményeként megállapítja, hogy a Szállító az ellenőrzés tárgyát képező időszakban nyújtott szolgáltatásokat túlszámlázta az Ügyfélnek, a Szállító haladéktalanul megtéríti az Ügyfélnek az ilyen többlet összegét a számla kézhezvételekor. Az e cikkely alapján elvégzett bármely ellenőrzésre az Ügyfél költségén kerül sor, kivéve ha az ellenőrzés során kiderül, hogy a Szállító az adott időszakot több mint öt százalékkal (5%-kal) túlszámlázta az Ügyfélnek, mely esetben a Szállító megtéríti az Ügyfélnek az ellenőrzés ésszerű költségeit és minden túlszámlázott összeget, valamint kamatot fizet az éves LIBOR plusz öt százaléknak (5%) megfelelő kamatlábbal.
6. ALVÁLLALKOZÁS
6.1. A Szállító jelen kötelezettségeit kizárólag a Szállító alkalmazottai látják el. A Szállító nem vehet igénybe alvállalkozót és nem ruházhatja át másra a jelen kötelezettségeinek teljesítését még részben sem az Ügyfél előzetes írásbeli hozzájárulása nélkül.
6.2. A Szállító úgy felel alvállalkozói vagy bármely más személy cselekményéért vagy mulasztásáért, akiknek szolgáltatásait a szállítás elvégzéséhez igénybe veszi, ha ezek az ügynökök, alkalmazottak vagy más személyek munkaviszonyuk keretében járnak el, mintha azok saját cselekedetei vagy mulasztásai volnának.
7. BIZTOSÍTÁSOK
7.1. A Szállító saját költségén, a jelen Feltételek fennállása alatt folyamatosan, és a Szolgáltatások nyújtásától számított legalább két évig érvényben tartja az alábbiakban megjelölt biztosítási kötvényeket és minimális fedezeti limiteket, valamint a törvény által előírt egyéb biztosításokat bármely olyan joghatóság területén, ahol a Szállító a Szolgáltatásokat nyújtja, olyan jó hírű biztosítótársaságokkal, amelyek jogosultak üzleti tevékenységet végezni azon joghatóságok területén, ahol a Szolgáltatásokat nyújtják.
7.2. Abban az esetben, ha a Szállító alvállalkozók szolgáltatásait veszi igénybe a Szolgáltatások teljesítéséhez, a Szállító ésszerűen megköveteli az összes alvállalkozótól vagy biztosítja számukra, hogy az itt megadott ugyanolyan minimális biztosítási fedezeteket teljesítsék. Az Ügyfél fenntartja a jogot, hogy szükség esetén az alvállalkozói fedezetigazolások másolatát elkérje a Szállítótól.
7.3. A Szállító az elsődleges biztosítótársaság(ok)nál és a jelen Feltételek alapján a következő biztosítási fedezeteket érvényesíti és tartja fenn:
közúti fuvarozói vagy szállítmányozói felelősségbiztosítás attól függően, hogy melyik alkalmazandó („CMR Biztosítás”), amely fedezi a szállító felelősségét a szállítási tevékenységek vonatkozásában az alkalmazandó jogszabályok szerint, legalább 8,33 SDR/a rakomány bruttó kg-ja kártalanítási határral. Az említett Biztosításnak tartalmaznia kell a biztosított járművek listáját, ellenkező esetben a Szállító külön bizonyítékot szolgáltat az Ügyfélnek arról, hogy mely Gépjárművekre vonatkozik;
és/vagy összkockázatú biztosítás, amely a Szállító felügyelete alatt álló áruk minden anyagi és közvetlen károsodását fedezi (ideértve különösen, de nem kizárólagosan a tüzet, villámkárokat, lopást, vandalizmust, stb.), és a feladó/címzett teljes készletét, tényleges értéken biztosítja.
bármely más, a törvény által kötelezően előírt biztosítási kötvény.
7.4. A Szállító átadja az Ügyfél számára a biztosítási kötvényt vagy annak másolatát a jelen fedezetekkel kapcsolatban, és haladéktalanul értesíti az Ügyfelet, ha bármilyen, az Ügyfél érdekeit érintő törlés vagy lényeges változás következik be e fedezetek tekintetében.
7.5. A jelen cikkely egyetlen eleme sem korlátozza a Szállító azon kötelezettségeit vagy felelősségét, amelyeket a jelen Feltételek egyéb pontjai határoznak meg vagy amikben a felek másként állapodtak meg, és amelyek a törvényből fakadnak. A nem biztosított vagy a biztosítóktól nem behajtott összegeket az alkalmazandó törvények és/vagy ezen Feltételek feltételei szerint jogilag felelős Fél viseli.
8. FELELŐSSÉG
8.1. A Szállító felel az Ügyféllel szemben a szállítás bármilyen késedelméért, valamint az árukkal kapcsolatos bármilyen veszteségéért vagy károsodásáért, abban az időszakban, amikor ezek az áruk a Szállító tényleges vagy – az alkalmazandó törvények szerint – vélelmezett birtoklása, felügyelete vagy ellenőrzése alatt állnak. A Szállító birtokában, felügyelete vagy ellenőrzése alatt töltött idő az áruátvételtől addig az időpontig tart, amíg a Szállító az árut az Ügyfél írásbeli utasításainak megfelelően leszállítja.
8.2. A Szállító vállalja a teljes kockázatot és felelősséget a személyzet, ügynökök, alvállalkozók, képviselők, igazgatók, tagok, vagy részvényesek magatartásáért, vagy mulasztásaiért a jelen Feltételek és bármely Szállítási Megrendelés végrehajtásával kapcsolatban.
8.3. A Szállító teljes mértékben felel az Ügyféllel és bármely más harmadik féllel szemben, a törvény által alkalmazandó korlátozás és/vagy megkötés nélkül a felszerelésekben, vagy bármilyen más tárgyi eszközben keletkező bármilyen veszteségért és/vagy károkért, ideértve bármilyen elszámolható veszteséget, lopást, megsemmisítést vagy az esetleges eltéréseket, amelyek a Szállító cselekedete vagy mulasztása következtében alakulnak ki (ideértve különösen, de nem kizárólagosan a személyi vagy testi sérülésekből vagy halálból származó veszteségeket, vagy károkat), kivéve, ha kifejezetten másként rögzítik. A Szállító felel a túlsúlyos járművekkel lebonyolított szállítások miatt felmerült pénzbírságokért vagy büntetésekért.
8.4. Az Ügyfél semmilyen körülmények között nem vállal felelősséget a Szállítónak adott olyan helytelen vagy hiányos utasításokból eredő károkért, amelyek megakadályoznák a migránsok jogellenes belépését a Szállító vagy a Beszállító alvállalkozójának teherautójába. Az Ügyfél nem vállal felelősséget, és a Szállító pedig nem fordulhat az Ügyfélhez az emberkereskedelemmel kapcsolatos pénzbírságokkal, büntetésekkel, szankciókkal, költségekkel, veszteségekkel vagy károkkal kapcsolatban. A Szállító lemond minden olyan jogáról, (ha van ilyen), hogy az Ügyfelet felelőssé tegye az ilyen bírságok, büntetések, szankciók, költségek, veszteségek vagy károk miatt.
8.5. A Szállító kártalanítja, megóvja az Ügyfelet és annak tisztviselőit, munkáltatóit, ügynökeit és képviselőit az alábbiaktól és ellen:
bármilyen felelősségtől, veszteségtől és költségtől, mely a kormányzati szervek vagy mások (ideértve a Szállító alvállalkozóit és a Szállító vagy alvállalkozóinak alkalmazottait is) igényeivel összefüggésben merül fel a Szállító által bármilyen törvény betartásának elmulasztása következtében;
bármilyen követelés, igény, peres kereset, veszteség, költség vagy felelősség személyek sérülése vagy halála miatt (ideértve az Ügyfél, a Szállító és a Szállító alvállalkozóinak alkalmazottait is), vagy az anyagi kár vagy veszteség (beleértve az Árukat vagy az Ügyfél bármely vagyonelemét), amelyek közvetlenül vagy közvetve a Szállító vagy annak alvállalkozói, Szállító vagy képviselői, vagy ezek bármelyikének alkalmazottja cselekedeteiből vagy mulasztásából származnak, a Szállítási Megrendelések végrehajtása során, ideértve azokat a követeléseket, veszteségeket vagy felelősséget, amely az Ügyfél átruházhatatlan kötelezettségei miatt, vagy a Szállító által szolgáltatott berendezések, szerszámok, állványok vagy a Szállító részére berendezett létesítmények, a szolgáltatások végrehajtása érdekében, Ügyfél általi felhasználása vagy működtetése következtében keletkeznek, ideértve az ügyvéd és az Ügyfél jogi költségeit az Ügyfélnél a Szállító e pont szerinti kártalanítási kötelezettségeinek érvényesítése érdekében felmerült jogi lépések kapcsán , kivéve azokat az eseteket, amelyek okán személyek sérülése vagy halála, vagyoni kár vagy anyagi veszteség közvetlenül a megtérítendő Fél kizárólagos súlyos gondatlansága vagy szándékos kötelességszegése miatt keletkezett;
minden olyan követelés, igény, peres kereset, veszteség, költség vagy felelősség, amely tényleges vagy állítólagos szennyeződés, szennyezés illetve állami vagy magán zavar miatt, közvetlenül vagy közvetve a Szállító vagy alvállalkozói cselekedeteiből vagy mulasztásából fakad a Szolgáltatások végrehajtása során;
bármilyen jellegű veszteség vagy kár, bármiből is fakad, amelyet a Szállító bármilyen kormányzati hatóság cselekedetei miatt vagy annak következményeként elszenvedhet, amelyek során a Szállítási Megrendelés alapján fennálló jogainak megfelelő gyakorlása és élvezete befolyásolható vagy sérülhet, vagy bármilyen módon korlátozva van, és a Szállító ezennel kártalanítja és megóvja az Ügyfelet bármilyen igény, követelés, eljárás, intézkedés, kiadások, díjak, költségek, bármilyen természetű veszteség, sérülés vagy sebesülés tekintetében, a jelen paragrafusban említettek szerint.
Ebben a rendelkezésben az Ügyfélre történő hivatkozás magában foglalja az Ügyfél alkalmazottait, ügynökeit és más személyeket, akikért a törvény szerint az Ügyfél felelős. Az ebben a rendelkezésben és a máshol található kártalanítások szintén sipulatio alteri-t jelentenek az olyan személyek javára, akiknek juttatásait bármikor elfogadhatják.
8.6. Harmadik felekkel való bármilyen baleset esetén, a harmadik fél hibájától függetlenül, a Szállító teljes felelősséggel tartozik az árukért, és megtéríti az Ügyfélnek az ilyen baleset által okozott veszteségeket vagy károkat.
8.7. Amennyiben az áruk megsérültek és/vagy a felek között bármilyen nézeteltérés merül fel a kirakodás során, a Szállító jogosult független szakértőt vagy a biztosítótársaság képviselőjét bevonni. Egyébként a címzett, az áruk tulajdonosa, vagy más károsultak döntését az áruk kárának tényére, okaira, mértékére, valamint a kiegészítő költségek mértékére és szükségességére tekintettel, ideértve a kezelést, a tárolást és az ilyen sérült árukkal kapcsolatos egyéb rakományműveleteket, a Szállító elfogadottnak tekint.
8.8. Ha bármilyen kárigény kerül megküldésre a Szállítónak, az Ügyfélnek egy héten belül meg kell kapnia a választ. Ellenkező esetben az Ügyfél jogosult a követelést a Szállító által teljes egészében és kifogás nélkül elfogadottnak és megerősítettnek tekinteni.
8.9. Ha az Ügyfél levonásokkal csökkentett visszatérítést kap a Biztosítótól, a Szállító megtéríti az ilyen levonásokat az Ügyfél számára.
8.10. Az Ügyfélnek nem kötelezettsége biztosítani vagy ellátni a Szállító járműveinek, felszereléseinek vagy vagyontárgyainak biztonságát, őrizetét vagy állapotát, és az Ügyféllel szemben az ilyen járművek, felszerelések vagy vagyontárgyak vesztesége, károsodása vagy sérülése miatt semmiféle követeléssel nem lehet élni.
8.11. A Szállító nem hivatkozhat a Szállító felelősségének korlátozására vonatkozó, alkalmazandó nemzetközi egyezmény rendelkezéseire, ha a rakomány veszteségeit vagy károsodását a Szállító, annak alkalmazottai, képviselői, ügynökei vagy alvállalkozói súlyos gondatlansága vagy szándékos kötelességszegése okozta. Súlyos gondatlanság vagy szándékos kötelességszegés többek között az Ügyfél utasításainak, a Szolgáltatásokra vonatkozó követelményeknek, a rakománybiztonsági előírásoknak a Szállító, annak alkalmazottai, képviselői, ügynökei vagy alvállalkozói általi be nem tartása.
9. AUDIT
9.1. Az Ügyfélnek joga van ellenőrizni a Szállító szolgáltatási szabványait, politikáit, eljárásait és nyilvántartásait, amelyek a Szolgáltatások teljesítéséhez kapcsolódnak, annak biztosítása érdekében, hogy azok megfeleljenek az Ügyfél követelményeinek, legalább öt nappal a Szállító előzetes értesítését követően.
9.2. Az Ügyfélnek azon joga, hogy ellenőrizze a Szállító Szolgáltatásait, nem érinti a Szállító azon kötelezettségét, hogy eleget tegyen az Ügyfél által meghatározott, a Szolgáltatások körére és szabványaira vonatkozó követelményeknek.
10. SZANKCIÓK
10.1. A Szállító garantálja, hogy az Ügyféllel való együttműködés ideje alatt a szolgáltatás teljesítésébe általa bevont felek (köztük az ügynökök, bankok, más közvetítők és leányvállalatok, valamint az összes hajó és repülőgép) egyikére sem vonatkoznak szankciók az USA, az EU, Svájc, vagy az ENSZ részéről. A Szállító köteles haladéktalanul tájékoztatni az Ügyfelet arról, ha a tranzakció fentiekben meghatározott bármely részére szankciók lépnek életbe.
10.2. Ha a Szállító nem teljesíti a fent említett garanciákat, akkor az Ügyfélnek joga van nem teljesíteni a Szállítási Megrendelésből fakadó kötelezettségeit. Ebben az esetben az Ügyfél nem felel az ilyen mulasztásért, ha az Egyesült Államok, az EU, Svájc, az ENSZ által bevezetett szankciókból eredő korlátozások (ideértve különösen, de nem kizárólagosan az embargót vagy más szankciókat) befolyásolják.
10.3. Az Ügyfélnek jogában áll egyoldalúan megszüntetni a Szállítóval folytatott együttműködést, ha úgy tapasztalja, hogy a Szállító nem tartja be a fentebb meghatározott garanciákat, 3 (három) naptári nappal a megszűnés kívánt időpontja előtt a felmondásról szóló értesítés Szállítónak történő megküldésével, a Szállító pedig köteles az Ügyfél összes ezzel összefüggésben felmerült veszteségét megtéríteni. Az a tény, hogy a Szállító értesíti az Ügyfelet, hogy a tranzakcióban részt vevő felek bármelyikére vonatkoznak, vagy hamarosan vonatkozni fognak az Egyesült Államok, az EU, Svájc, vagy az ENSZ által kiszabott szankciók, nem mentesíti a Szállítót az Ügyféllel szembeni felelősség alól, a fent meghatározott garanciák be nem tartásával kapcsolatban.
11. SZERZŐDÉSSZEGÉS ÉS MEGSZÜNTETÉS
11.1. Amennyiben a Szállító megsérti a jelen Feltételekben rögzített bármely garanciát, és a jogsértés az Ügyfél egyéb jogainak és jogorvoslati lehetőségeinek sérelme nélkül orvosolható, a Szállító haladéktalanul újra végrehajtja a Szolgáltatások érintett részét plusz költségek felszámítása nélkül és haladéktalanul kijavítja vagy kicseréli a sérült Árukat vagy egyéb anyagokat, vagy adott esetben helyettesíti a nem megfelelő személyzetet, hét (7) munkanapon belül azt követően, hogy az Ügyfél értesítette a jogsértésről. Ha a jótállás megsértése ezen hét (7) napos határidőn belül nem orvosolható, a Szállító felelős az esetleges hibákért, veszteségekért vagy károkért, és a jelen Feltételek rendelkezéseinek megfelelően kártalanítja az Ügyfelet.
11.2. Ha a Szállító nem felel meg a Szolgáltatási szinteknek vagy nem teljesíti a jelen Feltételek szerinti egyéb kötelezettségeit, de az Ügyfél egyéb jogait és jogorvoslati lehetőségeit nem sérti, akkor a Szállítónak minden ésszerű erőfeszítést meg kell tennie olyan javító intézkedések érdekében, amelyek segítségével a Szolgáltatások a jelen kondícióknak és feltételeknek megfelelően teljesülnek, a hibáról szóló értesítés kézhezvétele után a lehető leggyorsabban, amely intézkedés magában foglalja, de nem korlátozódik az érintett Szolgáltatások azonnali újbóli teljesítésére, az Ügyféllel szembeni külön díj felszámítása nélkül.
11.3. A Szállító felel a jelen Feltételek alapvető feltételeinek lényeges megsértéséért . Ilyen megsértés esetén az Ügyfél a Szállítóhoz intézett írásbeli értesítéssel azonnali hatállyal felmondhatja a Szállítási Megrendelést, és/vagy az Ügyfél fenntartja a jogot az összes érintett Szolgáltatás fizetésének felfüggesztésére mindaddig, amíg az ilyen megsértés, vagy meg nem felelés meg nem szűnik, vagy kiküszöbölésre kerül az Ügyfél megelégedésére.
11.4. Az Ügyfél felmondhatja a szállítási megrendelést, ha a Szállító:
megsérti a jelen Feltételek vagy a Szállítási Megrendelés bármely lényeges feltételét, és a 7 (hét) naptári napos értesítés ellenére sem orvosolja e jogsértést; vagy
a Szolgáltatásokat alvállalkozásba adja az Ügyfél előzetes írásbeli hozzájárulása nélkül; vagy
átengedi vagy átruházza a Szállító ezen feltételek szerinti jogait és kötelezettségeit az Ügyfél előzetes írásbeli hozzájárulása nélkül; vagy
olyan szándékot mutat, miszerint nem kívánja folytatni a Szolgáltatások teljesítését; vagy
tartósan megsérti a jelen Feltételeket oly módon, hogy az Ügyfél ésszerűen következtethet rá, hogy a Szállító nem képes vagy nem hajlandó kielégítő módon teljesíteni a Szolgáltatásokat; vagy
csődbe megy vagy fizetésképtelenné válik, felszámolás alá kerül, vagy vállalkozásmentési eljárás alá vonják, akár önként, akár akaratlanul.
11.5. A jelen Feltételek bármely ellentétes rendelkezése ellenére, ha az Ügyfél úgy ítéli meg, hogy a Szállító részben vagy egészben nem képes eleget tenni a Szállítási Megrendelésnek, akkor az Ügyfél, a Szállító felé intézett értesítéssel, egy másik vállalkozót bízhat meg e rész, vagy a teljes Szállítási Megrendelés teljesítésére vonatkozóan. A Szállító teljesítésének elmulasztása vagy képtelensége miatt az Ügyfélnél felmerülő bármely további költséget a Szállító viseli.
11.6. Ha az Ügyfél e cikkely értelmében felmondja a Szállítási Megrendelést, akkor:
kijelölhet bármilyen más vállalkozót a Szolgáltatások teljesítéséhez és visszatarthatja a Szállítónak történő további kifizetéseket, amíg a Szolgáltatások teljesítésének költségeit meg nem állapítják. Ha a szolgáltatások teljesítésének költsége meghaladja a Szállítónak járó tartozás összegét, akkor az Ügyfél jogosult a különbség behajtására a Szállítótól, többek között beszámítás útján az Ügyfél által a Szállítónak esedékes összegekkel szemben; és/vagy
a Szállító megtéríti az Ügyfélnek a Szállítási Megrendelés megszűnése miatt felmerült költségeket, veszteségeket és károkat.
12. AZ ÁRUK TULAJDONJOGA ÉS A ZÁLOGJOGRÓL VALÓ LEMONDÁS
12.1. A Szállító nem szerez érdekeltséget vagy tulajdonjogot olyan árukon, amelyekkel kapcsolatban Szolgáltatást nyújtott vagy amelyek a felügyelete alá kerültek.
12.2. A Szállító lemond minden jelenlegi és jövőbeli zálogjogról és visszatartási jogról minden áru vonatkozásában, és gondoskodik arról, hogy minden alvállalkozó hasonló lemondást hajtson végre. A Szállító megtéríti és megóvja az Ügyfelet minden a jelen rendelkezés megsértése miatt felmerült kiadásoktól, károktól, igénybejelentésektől, veszteségektől és költségektől.
12.3. Az Ügyfél (feladó/címzett) által kiállított dokumentáció, valamint a Szállító által a Szállítási Megrendelés alapján vagy a jelen Feltételek szerint benyújtandó dokumentáció tulajdonosa az Ügyfél (feladó/címzett).
13. JOG, BIZTONSÁG, KÖRNYEZETVÉDELEM, ADÓK
13.1. A Szállító a Szolgáltatásokat az alkalmazandó nemzetközi szerződéseknek, törvényeknek, rendeleteknek, szabályozásoknak, ideértve a helyi normákat, megfelelően teljesíti; a Szállítónak különösen be kell tartania az összes polgári, adóügyi és szociális biztonsági követelményt, törvényt és rendeletet a munkavállalókra, például az egészségre, a higiéniára és a munkahelyi biztonságra vonatkozó feltételekről, e célból betartva az összes adminisztrációs eljárást, valamint az összes alkalmazandó törvényt és rendeletet eseti alapon alkalmazva, figyelembe véve a megfelelő területet is.
13.2. A Szállító az Ügyfélnek olyan szolgáltatásokat nyújt, amelyek teljes mértékben megfelelnek a biztonsági, egészségügyi, társadalmi és környezetvédelmi törvényi előírásoknak. Ha a Szállítónak szolgáltatásokat kell nyújtania olyan helyiségekben, ahol az Ügyfélnek (feladónak/címzettnek) gondoskodási vagy egyéb felelősségi kötelezettsége van, a Szállítónak gondoskodnia kell arról, hogy alkalmazottai, törvényes képviselői vagy helyettes ügynökei betartják az összes törvényi előírást vagy egyéb követelményt és megfelelő képzettséggel és hozzáértéssel rendelkeznek a szükséges munka elvégzéséhez. A Szállító felelős alkalmazottainak, törvényes képviselőinek vagy helyettes ügynökeinek minden cselekedetéért. A helyettes ügynökök között szerepel a Szállító személyzete is, akik a Szállító utasítása alapján dolgoznak.
13.3. A Szállító teljesíti az összes fizetési kötelezettséget:
a személyzettel szemben (fizetések, a társadalombiztosítás és járulékok);
az összes adót (beleértve az ÁFA-t), illetékeket, járulékokat, amelyek a nyújtott szolgáltatásokra, valamint a személyzet részvételére vagy fizetésére vonatkoznak, minden hónapban és minden esetben a szállítási megrendelésre vonatkozó számla kiállítása előtt az Ügyfélnek írásban igazolja az összes ilyen kifizetést.
13.4. Ha az Ügyfél országának törvénye kötelezi az Ügyfelet a Szállítóval szemben kivetett adó levonására, és az Ügyfél és a Szállító országok közötti, a kettős adóztatás elkerülésére vonatkozó meglévő egyezmény ezt lehetővé teszi, mind számla, mind összeg alapján, az Ügyfél köteles haladéktalanul benyújtani a Szállítónak minden adó nyugtát vagy egyéb bizonyítékot a Szállító adóhatósága által elfogadható formában.
14. A JOGI MINIMÁLBÉRNEK VALÓ MEGFELELÉS
14.1. A Szállító vállalja, hogy betartja az alkalmazandó minimálbérre vonatkozó rendelkezéseket, vagyis kifizeti alkalmazottainak az alkalmazandó törvényes minimálbért. A Szállító vállalja továbbá, hogy alvállalkozóit és az ideiglenes munkaerő-kölcsönző ügynökségeket is kötelezi a törvényben előírt minimálbér kifizetésére. A Szállító felel az Ügyféllel szemben a jogszabályi rendelkezések, különösen a törvényben előírt minimálbérre vonatkozó rendelkezések megsértése miatt, akár a Szállító vagy az alvállalkozók, vagy az ideiglenes munkaközvetítő követi el a jogsértést. A Szállító megóvja, kártalanítja, illetve mentesíti az Ügyfelet minden veszteségtől, kártól, sérüléstől, felelősségtől, igénytől és követeléstől, amelyet a Szállító, vagy alvállalkozói, vagy az ideiglenes munkaközvetítők okoznak a jogi rendelkezések be nem tartásával, valamint minden ezzel kapcsolatban az Ügyféllel szemben keletkező egyezséget és ítéletet megfizet.
15. A SZOLGÁLTATÁSOK MINŐSÉGE
15.1. A Szállító bevonása hozzájárul az Ügyfél által Megrendelőinek nyújtott szolgáltatás minőségéhez. Ezt szem előtt tartva a Szállító vállalja, hogy a minőségben is érdekelt félként vesz részt az Ügyfél tevékenységeiben, különösképpen vállalja, hogy fejleszti és folyamatosan javítja Szolgáltatásának minőségét azáltal, hogy részt vesz az Ügyfél minden olyan minőségi ellenőrzésében, amely az elvégzett Szolgáltatási műveletekre vonatkozhat.
15.2. Az Általános Feltételek teljesítése során a nyújtott szolgáltatások minőségét a kölcsönös megállapodással meghatározott objektív kritériumok alapján mérik (Fő teljesítménymutató – Key Performance Indicator: KPI). Az elérendő célokat évről évre határozzák meg, a külön megállapodásban meghatározottak szerint. Meghibásodás esetén a Szállító vállalja, hogy megfizeti a Megállapodás(ok)ban vagy a Szállítási Megrendelésben meghatározott büntetéseket.
15.3. A Szállítóknak tisztában kell lennie azzal, hogy a Szolgáltatások kiosztásakor annak függvényében lehetnek kinevezve, hogy rendelkeznek-e ISO 9001 és ISO 14001 tanúsítvánnyal.
16. TITOKTARTÁS
16.1. Mindkét fél vállalja, hogy bizalmasan kezeli az összes információt és adatot, amelyet közvetlenül vagy közvetve a másik féltől szereztek be és/vagy átadtak a másik félnek, a jelen Feltételekkel kapcsolatban, természetétől és közegétől függetlenül.
16.2. A Felek a jelen Feltételek szerint a Feltételek időtartamára és az azt követő öt (5) évig: (i) titokban tartják az összes bizalmas információt, és nem adnak ki bizalmas információt harmadik félnek, kivéve a) alkalmazottaiknak vagy engedélyezett alvállalkozóiknak, ha feltétlenül szükségük van azokra a jelen Feltételek szerinti kötelezettségeik teljesítéséhez; és/vagy b) olyan szolgáltatóik felé, amelyeknek a szolgáltatásuk nyújtásához elengedhetetlen ezen adatok megismerése, annak érdekében, hogy az adott szolgáltató az adott Fél számára szolgáltatni tudjon (ebben az esetben az érintett fél biztosítja, hogy minden ilyen alkalmazott, alvállalkozó vagy szolgáltató az ilyen információkat bizalmasan kezeli, és nem használja fel azokat semmilyen más célra, és nem adhatja át azokat más személyeknek, vállalkozásoknak vagy társaságoknak, kivéve azokat, akik számára az érintett Fél jogszerűen használja fel vagy adja át azokat az adott Szállítási Megrendelés / külön Megállapodás / jelen Feltételek keretében vagy a vonatkozó szolgáltatások teljesítése során); és (ii) bizalmas információkat csak a jelen Feltételek szerinti megfelelő teljesítés során használhat fel.
16.3. A titoktartási kötelezettségek nem vonatkoznak azokra az információkra, amelyek: (i) Nem a fogadó Fél hibájából vagy jogsértéséből kifolyólag válnak most vagy később általánosan hozzáférhetővé a nyilvánosság számára; (ii) a fogadó Fél bizonyítani tudja, hogy a nyilvánosságra hozatalt megelőzően, titoktartási kötelezettségek nélkül, jogszerűen birtokában volt; (iii) a fogadó Fél jogszerűen szerzi be egy harmadik féltől, aki jogosult azt átadni vagy nyilvánosságra hozni; (iv) a fogadó Fél önállóan fejleszti ki, a bizalmas információk támogatása, alkalmazása vagy felhasználása nélkül; vagy (v) valamilyen törvény, kormányzati rendelet, előírás vagy bírósági végzés szerint közzé kell tenni.
16.4. A Felek kölcsönösen védik egymás üzleti érdekeit, semlegességet tartva ügyfeleik felé.
16.5. Abban az esetben, ha a Szállító megsérti a „Titoktartás” e szakasz szerinti kötelezettségeit, az Ügyfél jogsértésenként 50 000 EUR (ötvenezer EUR) összegű bírságot követelhet. Az ilyen bírság megfizetése nem mentesíti a Szállítót a jelenlegi titoktartási feltételek további betartásának kötelezettsége alól, és nem jelent lemondást az Ügyfelet esetlegesen megillető egyéb jogokról.
17. VIS MAIOR
17.1. Egyik fél sem felelős a jelen Feltételekben foglalt kötelezettségeinek részben vagy egészében való nem teljesítése miatt, ha a teljesítés elmulasztása Vis maior események következménye.
17.2. A vis maior fogalma: háború, háborús cselekmények, invázió, lázadás, terrorizmus, forradalom, felkelés, polgárháború, zavargások, polgári felbolydulás, embargó, kormányzati korlátozások, általános sztrájkok, tűz, áradások, földrengés vagy hurrikán, feltéve hogy a vis maior helyzet (i) az érintett fél által nem befolyásolható, (ii) az érintett fél ezt a megállapodás megkötése előtt ésszerűen nem tudta előre látni, és (iii) az érintett fél ésszerűen nem tudta volna elkerülni vagy legyőzni a vis maior helyzetet.
17.3. Vis maior esetén az érintett fél:
3 (három) naptári napon belül írásban értesíti a másik Felet a Vis maior esemény jellegéről, mértékéről, okáról és várható időtartamáról, illetve a Fél által a Vis maior esemény legyőzése érdekében hozott intézkedésekről;
minden tőle telhetőt megtesz az esemény ellensúlyozására és következményeinek enyhítésére, valamint a Szállítási Megrendelésben leírtak mielőbbi végrehajtása érdekében;
a másik Fél rendelkezésére bocsát egy felhatalmazott szerv által készült dokumentumot a Vis maior tényéről.
17.4. A Vis maior esemény által érintett Fél kötelezettségét fel kell függeszteni a Vis maior esemény időtartamára, és a Vis maior eseményének megszűnésekor azonnal újra hatályba kell helyezni.
17.5. Ha a Vis maior esemény több mint 30 (harminc) naptári napig tart, akkor a Vis maior eseményre nem hivatkozó Fél jogosult 7 (hét) naptári napos írásbeli értesítéssel visszavonni az Szállítási Megrendelést. A Felek egymással szemben semmiféle követelést nem támaszthatnak vis maior eseményekből fakadó visszavonás vagy jogellenes megszüntetés miatt.
17.6. Ha egy Félnél Vis maior miatt többletköltségek merülnek fel, ezeket a költségeket kizárólag az adott Fél viseli.
18. JOG ÉS VÁLASZTOTTBÍRÓSÁGI ELJÁRÁS
18.1 Az Általános Feltételekre a nemzetközi jogszabályok vonatkoznak és azokat a kapcsolódó szolgáltatások megfelelő típusa szerint kell értelmezni.
18.2. Ha a Felek között bármilyen vita merül fel az Általános Egyezmény értelmezésével vagy végrehajtásával kapcsolatban, a Felek megállapodnak abban, hogy megpróbálják ellentéteiket békés módon megoldani.
18.3. Ha nem sikerül egyezségre jutni, a Felek megállapodnak abban, hogy a vita rendezésével kapcsolatban a jogalkotásuk szerint az alperes országának meghatalmazott bíróságához kell benyújtani.
19. RÉSZLEGES ÉRVÉNYESSÉG
19.1. Amennyiben a jelen Feltételekben szereplő egy vagy több rendelkezést érvénytelennek, illegálisnak vagy végrehajthatatlannak kell nyilvánítani bármely alkalmazandó törvény alapján, akkor ez a jelen dokumentumban szereplő többi rendelkezés érvényességét, jogszerűségét és végrehajthatóságát semmilyen módon nem érintheti vagy sértheti, és ebben az esetben a Felek kötelezik magukat arra, hogy az érvénytelen rendelkezés célját új, érvényes jogi rendelkezéssel érik el.